3. jul. 2008

Saw IV (2007)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●○○○○○○○

Leta 2004 je iz najuspešnejše ameriške neodvisne distribucijske hiše Lionsgate udaril prvi Saw in navdušil privržence žanra. Zapuščene, razpadajoče lokacije, hladna ter izprana vizualizacija umazanih barv, kupi izmaličenih trupel, potoki krvi in napeta gonja za hladnokrvnim, inteligentnim, metodičnim, izmakljivim, psihotičnim morilcem, kakršne ni bilo od Fincherjevega Se7en (1995). V nadaljevanju pa niz "preizkušenj", skozi katere naj bi šle žrtve skrivnostnega Ugankarja (Jigsaw), in ki vključujejo bizarne mehanske naprave z urnim mehanizmom, iz katerih se mora žrtev z logičnim sklepanjem in načrtno mutilacijo telesa rešiti (ali mora to storiti kdo drug, povezan z žrtvijo) v določenem času, sicer... Live or die, you choose. Neizprosne pasti in v telo vsajeni pripomočki so simbolična ponazoritev "grehov", utelešenje strahov ter inkvizicijska kazen za življenjske napake žrtve, ki naj bi skozi bolečo preizkušnjo dosegla katarzično odrešitev in moralno preobrazbo — vsaj v očeh manipulatorskega Jigsawa, ki v svojo igro mačke z mišjo (I want to play a game!) spretno vključi še policijske agente. Vse skupaj je zavito v detektivski triler s šokantnimi preobrati zgodbe in izkrivljeno resničnost, kjer nič ni tako, kot je videti...



Do tod nadvse uspešen recept. Škoda le, da bo franšiza, kot kaže, doživela več nadaljevanj od patetične Policijske akademije, in da gre pri vseh samo še za komercialno natepavanje že stokrat prežvečenega, nategunsko ožemanje dolarske molzne krave in brezsramno kovanje železa, ki se je že zdavnaj ohladilo. Po prvih štirih delih Žage sta v pripravi zanesljivo še vsaj dva, kar je nemalo fascinantno, saj Jigsaw umre že v tretjem. Četrti del se začne z njegovo obdukcijo. Kdo ga bo v naslednjih sequelih nadomestil, ne vem; najbrž ujec prijateljice mamine polsestre njegovega bratranca v drugem kolenu po dedkovi strani — ali pa je nemara noro genialni Jigsaw v kratkem času, ko ni ravno crkaval za rakom, vnaprej pripravil neskončno število zrežiranih dogodkov (ter posnetkov z lutko na triciklu in na diktafon posnetih sporočil), ki se bodo odvijali še vse stoletje po njegovi smrti. Sklepam, da bodo dodatni deli prejkone prequeli ali nekakšni vmesni členi v celotni epopeji.
Prav imate, Jigsaw je na koncu tretjega dela umrl. Ni problema, njegove ideje živijo dalje. Vse za novo nadaljevanje, vse za novo vlečenje na original iz leta 2004. Dovolj imam. Če še enkrat slišim njegov glas in najdem kakšno njegovo kaseto, mi bo razneslo glavo. Čudi me le, da se ni kaj podobnega zgodilo tudi gledalcem, ki so leta 2005 v kinu videli drugi del. Če bi ostali doma, tretjega in četrtega namreč ne bi posneli. Povedano drugače, grozljivka, kjer bo prišlo le patologom. —Iztok

Natanko tako nesmiselno je namreč razpletanje in prepletanje zgodbe četrtega dela sage, iskanje logičnih koncev in resničnih motivov, dolgočasno odkrivanje skrivnostnih morilčevih asistentov in nenehni flashbacki na prejšnje zgodbe in minule dogodke, ki naj bi pojasnili (ali še dodatno zapletli) sosledje vzrokov in posledic. V prejšnjih delih je bilo zanimivo vsaj opazovati bolno domišljijo Jigsawa (oz. ustvarjalcev franšize) pri izmišljanju vedno bolj izprijenih naprav, v katerih žrtve večinoma umrejo na najbolj groteskne načine. Že v četrtem delu pa niti tej morbidni radovednosti ni več zadovoljivo zadoščeno, zato pa se film ujame v res absurdne in nedomiselne twiste (ki v časovnem paradoksu celo vključujejo dogajanje iz prejšnjih delov, ko je bil Ugankar še živ), za lase privlečene razlage in naravnost smešne nedoslednosti, dočim trhlo zgodbo kompenzira zrnata zelenkasto-siva vizualizacija iz digitalke z zoprnimi kratkimi rezi kamere in večplastno montažo kadrov. Značilen simptom globoke krize sodobne filmske industrije in znak instantnega medijskega potrošništva, kjer vse bolj prazna forma nadomešča že davno pokopano in nepomembno vsebino.

Kar se mene tiče, si raje s topo ročno žago odrežem stopalo, kot da bi si ogledal še kakšno nadaljevanje (čeprav sem ljubitelj tega žanra).

3 komentarji:

  1. Saw V se misli vrniti v preteklost, na konec tretjega dela, kjer umre Amanda. 'Keč' je v tem, da v bistvu sploh ni umrla, temveč je bila le v komi.

    Drugače pa huda recenzija. Pohvalno.

    Aleš.

    OdgovoriIzbriši
  2. Se povsem strinjam, tako nategovanje sicer polni mošnjičke, a je franšizi zgolj v škodo - brutalno izživljanje, pod katerim se majejo nadaljevanja, ni tisto, kar je prvi del naredilo srhljiv.

    OdgovoriIzbriši
  3. Ta del bo čez nekaj let v kakšni knjigi, predvsem v smislu nategovanja in vlečenja keša.

    In jaz sem celo mislil, da bo to zadnji del. Vse skupaj so tako speljali, da je zdaj lahko vsaj še 5 delov. Čista beda.

    OdgovoriIzbriši