7. dec. 2008

Mystic River (2003)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●●●○

Med igralci, ki so se pozneje preizkusili tudi kot režiserji, je veteran Clint Eastwood moj nesporni favorit. Navdušil me je s fascinantnim Unforgiven (1992), blestel s pretanjenim The Bridges of Madison County (1995), znova pritegnil pozornost z Midnight in the Garden of Good and Evil (1997) ter iskreno ganil s čudovitim Million Dollar Baby (2004). Čut za realizem, dovršen smisel za dramaturgijo, neverjeten občutek za igralsko zasedbo in mojstrsko oko za kinematografijo so ga povzdignili v enega najboljših ameriških režiserjev zadnjih 15 let.



Sean, Jimmy in Dave so najboljši prijatelji, ki v predmestju Bostona ob izlivu reke Mystic preživljajo dneve podobno kot večina njihovih vrstnikov, ob žogi in najstniških vragolijah. Nekega dne, ko v sveže uliti betonski pločnik ravno vpisujejo svoja imena, se na njihovi ulici ustavi črn avtomobil; mož, ki se izdaja za policista, pa zahteva od Davea, naj vstopi v vozilo. Kar sledi, za vselej zapečati ne le njegovo prihodnost, temveč usodo vseh treh dečkov, katerih poti se kmalu nezadržno razidejo. Odrasel Jimmy (Sean Penn) zaide na kriminalna stranpota in ga po odsluženi zaporni kazni zaradi ropa najdemo kot lastnika trgovine in okorelega vodjo lokalne tolpe nasilnežev, kraljev ulice. Sean (Kevin Bacon) je depresivni policijski detektiv, ki se ne more sprijazniti z razpadom svojega zakona in s tem, da ga je žena zapustila prav tedaj, ko naj bi dobila otroka. Dave (Tim Robbins) je odrastel v tihega, vase zaprtega čudaka, ki nikoli ni prebolel travmatične in grozljive izkušnje iz svojega otroštva. Po mnogih letih usoda nepričakovano spet združi nekdanje prijatelje, ko v soseski najdejo umorjeno Jimmyjevo 19-letno hčer iz prejšnjega zakona. Sean preiskuje tragično smrt dekleta, v sosledje dogodkov pa se nekako zaplete še Dave, ki je prav tiste noči prišel iz nekega lokala domov k ženi zmeden in okrvavljen.

Film je nastal po predlogi uspešnega istoimenskega romana ameriškega pisca Dennisa Lehanea iz leta 2001. Eastwood, ki je zanj napisal tudi glasbo in ga produciral, zgodbo razpleta z dramaturško dovršenostjo in neprekosljivim občutkom za naracijo, kjer noben prizor ni odveč in noben dialog brez namena. V temačni kriminalni triler prefinjeno vtke motive socialne drame o odraščanju in posledičnosti dogodkov, ki zaznamujejo življenja treh mož in njihovih družin. Njihovih dejanj ne opravičuje in o njih ne moralizira, temveč pretanjeno in neizprosno stvarno opiše njihove vzgibe, ki jih nazadnje pripeljejo do položaja, v katerem se znajdejo — medtem ko se sprašujejo, kaj bi bilo, če bi bil pred mnogimi leti kdo drug vstopil v tisti srhljivi avtomobil. Največjo vrednost filmu pa gotovo prinese briljantna igralska zasedba; ne le vsi trije prepričljivi osrednji liki, temveč tudi stranski protagonisti, ki jih zanesljivo podpirajo (zlasti odlična Marcia Gay Harden in Laura Linney), in fantastična interakcija, ki jo prikažejo.



Filmu skorajda ni mogoče karkoli očitati, niti vizualno niti slogovno; nemara le nekoliko nedosleden in nenavadno izpeljan konec z nekaterimi nepotrebnimi prizori in sporočili, ki pa je zgodbovno veren knjižni predlogi in zatorej prejkone greh njenega avtorja, ne režiserja Eastwooda, ki je še enkrat dokazal svoje mojstrstvo za kamero. Odličen casting in premišljena režija — kjer tudi tako zvezdniška imena niso drug drugemu v napoto in si vzajemno ne kradejo filmskega platna, temveč se sijajno uravnoteženo dopolnjujejo — sta več kot zasluženo prinesla oskarja Pennu in Robbinsu, filmu pa tudi sicer neštete druge ugledne nagrade in priznanja. Ah, še trivia: med drugim Eastwood hudomušno nameni eno stranskih vlog Eliju Wallachu, svojemu soigralcu iz kultnega Leonejevega špageta, ki je posodil vzdevek tudi vašemu ljubemu recenzentu.

5 komentarjev:

  1. Na stara leta? Svoj prvi film je režiral že pri 41-ih letih.
    Drugače pa, odličen režiser in odličen film.

    OdgovoriIzbriši
  2. In to niso stara leta? Večina igralcev se je v vlogi režiserja poskusila veliko prej.

    OdgovoriIzbriši
  3. Aha, tale Tuco torej. :)

    Eastwood je tudi meni kot režiser izjemno ljub, že komaj čakam na Gran Torino. Me je pa ob Mystic River precej nenadejano navdušila tudi filmska adaptacija Lehaneovega romana Gone Baby Gone, ki jo je lansko leto posnel Ben Affleck.

    OdgovoriIzbriši
  4. Stara leta bi jaz bol razumel po šestdesetem. Pač sedaj, ko še vedno režira s takim hudim tempom. Pač njegovi zadnji filmi. Ali pa od devetdesetih dalje. Torej, na stara leta dela svoje najboljše filme, režije pa se je lotil v srednjih letih.

    OdgovoriIzbriši
  5. @Iztok, saj nekako tako sem tudi mislil.

    @Jan: Mah, v bistvu ni čisto tako, ampak recimo. Pri meni se nickname izgovarja 'tuco', ne 'tuko', in je posredi še nekaj drugega. Bom nekoč razložil.

    OdgovoriIzbriši