13. jun. 2009

The Hitcher (1986)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●○○○○

Riders On The Storm skupine The Doors naj bi navdihnila scenarista in poznejšega režiserja grozljivk (Body Parts, 100 Feet) Erica Reda, da je napisal zgodbo o mitskem psihotičnem avtoštoparju Johnu Ryderju (Rutger Hauer), neusmiljenem serijskem morilcu, ki si žrtve izbira naključno, med ljudmi, ki jih pot zanese v puščavsko ameriško zakotje. Med njimi je tudi Jim Halsey (C. Thomas Howell), nevpadljivi, povsem običajni mladenič na svoji poti v Kalifornijo, kamor naj bi odpeljal službeni avtomobil. Srhljivi psihopat se potem, ko se mu ga sprva uspe znebiti, posebej strastno spravi prav nanj in medtem ko za seboj pušča krvavo sled, celo prepriča krajevne oblasti, da je v resnici Jim morilec, ki ga iščejo. Ko se v dogajanje usodno vplete še Nash (Jennifer Jason Leigh), natakarica v obcestni okrepčevalnici, ki Jimu verjame in skuša pomagati, mladenič sprevidi, da je beg zaman in da se bo moral neomajnemu možu zoperstaviti ter ustaviti njegov ubijalski pohod.

There's a killer on the road
His brain is squirmin like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah


Današnjim očem je z minimalno scenografijo opremljeni nizkoproračunski cestni triler režiserja Roberta Harmona kot celota videti neobičajno, mučno, groteskno in docela neverjetno; razen tega, da ni zelo strašljiv v konvencionalnem smislu, da je (razen Hauerja) igralska zasedba razmeroma šibka ter da v njegovi stereotipni dramaturgiji zijajo velikanske luknje in nedoslednosti. Pa vendar se ga je svoje čase (in pozneje) oprijel kulten sloves in status sodobne klasike.

Osemdeseta so bila plodno obdobje šokerjev in novega horror vala, med katerimi je še za današnjo filmografijo veliko vplivnih referenc tega žanra. Avtoštopar je nekoliko odstopil od znane formule, prinesel je napeto vzdušje ter morasto surrealistično dogajanje, a sta razen strelskih obračunov v njem pravzaprav samo dva odkrito krvava prizora (policijski pes med trupli in odrezani prst med pomfritom); nasilje deluje simbolično in je povečini bolj nakazano kakor eksplicitno. Nobeden od likov, s katerimi bi se gledalec poistovetil, ne deluje empatično; policisti pa so kontroverzno prikazani kot okrutni in samovoljni pravičniki. Slavni igralec nizozemskega rodu Rutger Hauer (Nighthawks, The Osterman Weekend, Blind Fury, Sin City, Batman Begins), ki se je med nesmrtne legende zapisal z vlogo Roya Battyja v kultnem Scottovem sci-fi mitu Blade Runner (1982), je z upodobitvijo blazneža predirljivih ledenomodrih oči upravičeno ustvaril enega bolj nepozabnih filmskih likov. Predvsem pa je dal arhetipskemu zlu človeški obraz (čeprav brez motiva za umore in z imenom, za katerega celo sam namigne, da je izmišljeno) ter v bizaren odnos v igri mačke in miši (namigne tudi na homoseksualnost) povezal morilca ter njegovo žrtev. Sadistični John Ryder si bolestno in sprevrženo želi, da bi ga kdo ustavil (v nekem prizoru položi zgroženemu Jimu kovanca na oči, kot v plačilo mitološkemu brodarju Haronu čez podzemno reko Stiks); in dokaj antiklimaktični razplet (ki naj bi bil v prvotni različici drugačen, izkrivljen in krut) je bolj rezultat vnaprej začrtane morilčeve logike kakor maščevanje oblegane žrtve, ki je medtem tudi sam prestopil mejo zdravega razuma. Tako je "John" morda le alegorični alter ego "dobrega fanta" Jima, ki skozenj razkrije lastno zločesto nezavedno plat.



Vrednost nihilističnega in pigmalionskega Avtoštoparja (ki vendarle premore dovršeno kamero in angažirano vizualizacijo) je potemtakem bolj v cineastičnih motivih, ki jih je kot dediščino pustil za seboj, ter v postmoderni prispodobi samouničevalne ameriške paranoje pred brezimnim in nedoumljivim zlom, ki se skriva v sleherniku. Film je leta 2007 dobil rimejk pod taktirko režiserja Dava Meyersa (in slovitega producenta Michaela Baya), ki v vseh svojih aspektih (kakopak) močno zaostaja za izvirnikom in ne prinaša drugega kot še eno nezahtevno in klišejsko najstniško skrpucalo.

My mother told me to never do this.

Ni komentarjev:

Objavite komentar