27. jul. 2010

Kick-Ass (2010)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●○○○

With no power, comes no responsibility. Except, that wasn't true.

Razen zabavnega prvega dela Iron Mana (2008) zadnje čase nisem posvečal pretirane pozornosti stripovskim paralelam. Nolanov Dark Knight me je, odkrito rečeno (zlasti ob visokih pričakovanjih po predhodniku), razočaral. Zdi se mi, da je skušal vpeljati ultimativni realizem, romantični grafični predlogi je odvzel stripovsko podobo in nazadnje pustil mlačno stiliziran vtis nekakšnega Jamesa Bonda v črnem ogrinjalu. Nemara je prav ta prelomnica sprožila filmsko obdobje satir in tragikomičnih fars superjunaške paradigme, ki so zapustila zmedena skrpucala tipa Hancock (2008); potemtakem bi bilo bolje ostati pri risanem mediju, saj je že Pixar z Neverjetnimi (2004) zapustil eno boljših tovrstnih paradigem odtihmal. (Defendorja si moram pa še ogledati.)



Po istoimenskem Marvelovem stripu avtorja Marka Millarja in ilustratorja Johna Romite Jr. adaptirani Kick-Ass je po eni strani nasprotje Temnega viteza — ultranasilni in hiperdinamični guyritchiejevski ekstravagantni eksces, ki se slogovno ne podreja grafični predlogi in standardni etični drži superjunakov; prav s pretirano samoreferenčno noto in karikiranjem vigilantstva je njegova sporočilnost še učinkovitejša. Po drugi plati pa nas tudi ne utruja z moralizirajočim upravičevanjem družbene patologije; osredotoča se na zorni kot poistovetljivega anti-junaka, ki se je pripravljen zavzeti za nekoliko pravičnejši svet. (Čeprav sprva le zato, da bi naredil vtis na šolsko simpatijo.)

The fuck is wrong with you, man? You'd rather die for some piece of shit that you don't even fucking know? —The three assholes, laying into one guy while everybody else watches? And you wanna know what's wrong with me? Yeah, I'd rather die... so bring it on!

Dave Lizewski (Aaron Johnson) je povprečen in neopazen srednješolski nerd, da večji ne bi mogel biti. S skupino prijateljev se sprašuje, zakaj pravzaprav nihče ne skuša biti "superjunak": zamaskirani pravičniški lik, ki pomaga ljudem v stiski. Ko mu lokalna nasilneža vnovič prekrižata pot in ga okradeta, dogodek pa izza zastrtega okna mirno opazuje prebivalec soseske, ima Dave vsega dovolj: postavil se bo po robu tistim, ki menijo, da lahko vzamejo, kar hočejo — naj stane, kar hoče. Le da je v resničnem svetu težje biti superjunak, kakor si je predstavljal; kljub popularnosti novega spletnega fenomena, ki ga je sprožil. Nenadejana pomočnika se pojavita v zakrinkani podobi skrivnostnega superjunaškega očeta "Big Daddyja" (Nicolas Cage) in njegove najstniške hčere "Hit Girl" (Chloë Grace Moretz), ki kot izkušena borca zoper kriminal merita višje: vse do vplivnega lokalnega gangsterskega šefa (Mark Strong), s katerim imata neporavnane račune iz preteklosti.



Even with my metal plates and my fucked up nerve endings, I gotta tell you, that hurt! But not half as much as the idea of leaving everything behind. Katie, my dad, Todd and Marty... and all the things I'd never do. Like learn to drive or see what me and Katie's kids would look like or find out what happened on "Lost". And if you're reassuring yourself that I'm going to make it through this since I'm talking to you now, quit being such a smart-ass! Hell dude, you never seen "Sin City"? "Sunset Boulevard"? "American Beauty"?

Kick-Ass je post-modernistična, v reference popkulture zavita, brutalna, žanrsko mešana, izkrivljena kill-billovska satira percepcije superjunaške prispodobe generacije, umeščene med seksualne fantazije, fascinacijo s krvavimi računalniškimi igrami in nakupovanjem rekvizitov na internetu, ki ji objektivno konstrukcijo realnosti zagotavlja objava na YouTubu in življenje v MySpaceu — s profano šokantnostjo uperjena proti oportunistični ter individualistično otopeli vdanosti (Američanov) v kričeča psiho-socialna neskladja. Mimogrede še požuga starševski vlogi in odgovornosti prenosa moralnih načel ter pomenljivo navrže arhetipski lik vzornika; pri čemer spretno prerašča meje romantiziranih generacijskih predstav. Čeprav pri nekaterih pomembnih elementih odstopa od svoje narisane predloge, jo odlikujejo po malem groteskni, a nenavadno poistovetljivi in empatični liki, celo tisti negativni; ter stilistična dramaturška dinamika (čeprav razmeroma standardne zgodbovne strukture) s številnimi preobrati in nenavadnimi zasuki. Zanimiv je še zabavno/dramatični soundtrack skladateljev Henryja Jackmana, Mariusa Vriesa in Johna Murphyja (njegov izjemni Adagio v D-molu je sicer priredba glasbene podlage iz Boyleovega mita Sunshine).



Take cover, child! Aaah! Now switch to krypton liiight! —Krypton. —Go to Robiiin's Reveeenge!

Angleški scenarist in režiser Matthew Vaughn (Layer Cake, Stardust) si je kot producent filmov rojaka Guya Ritchieja (Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatch, Swept Away) deloma izposodil tudi njegovo igralsko zasedbo: razen osrednjega antagonista Marka Stronga (Sherlock Holmes) v obrobnih vlogah še Jasona Flemynga in Dexterja Fletcherja. Potem ko so zavoljo kontroverzne nasilnosti veliki filmski studiji odtegnili finančno podporo, so projekt omogočili neodvisni posamični producenti, med njimi razen Vaughna in soscenaristke Jane Goldman tudi avtorja stripa Millar in Romita Jr. (ter recimo Brad Pitt, ki pa se v njem ne pojavi).

Kick-Ass was gone but not forgotten. And my world was a lot safer with the new generation of superheroes. They said I was their inspiration. But all I did was open a door to a world I'd dreamed about since I was a little kid. —A world full of superheroes, eh? —As a great man once said... wait 'til they get a load of me.

p.s. Bizarnost dneva: južnoafriška fusion hip-hop zasedba Die Antwoord; opazi kdo kakšno glasbeno in vsebinsko podobnost?

Opomba. Če je širina zgornjega YouTube videoposnetka napačna ali se ta sploh ne predvaja, je to verjetno zato, ker uporabljaš omejeni brskalnik MalegaMehkega™ Internet Explorer ®

10 komentarjev:

  1. Glede drugega Batmana se ne strinjam. Misliš res samo drugega ali tudi že prvega, Batman Begins? Po moje prvi je bolj stripovsko sočen, s pustolovskim iskanjem poslanstva, mentorstvom, obešenjaštvom z Luciusom Foxom ipd., vse romantično, vseeno pa se meni zdi drugi del precej stran od ultimativnega realizma. Vsekakor je bolj pameten film, samo se mu zato še ni treba odmakniti od stripovstva v realizem (bral Watchmen?), ima več poglobljenih likov, Batmana mora skrbeti Joker, tožilec in nazadnje njegova podoba. Film je idejno celo politični film. Ob čemer ohrani stripovsko podobo. To se meni zdi genialno. Mogoče videl samo enkrat? Mogoče bi drugič videl malo drugače.

    Kick-Ass se je meni zdel kar zabaven, pa ne ves čas, predvsem z zgodbo BD & HG, nekaj delov mi je bilo pa nadležnih, vso najstniško šopirjenje in bedni spolni štosi, najbolj pomemben in dober del filma je po moje Hit Girl oziroma hudo simpatična Chloe Moretz, trinajstlenica, kontroverzen lik.

    OdgovoriIzbriši
  2. Mislim izključno Temnega viteza (2008), ki se mi je zdel predolg, po nepotrebnem zapleten in na trenutke dolgočasen, medtem ko mi je bil Nolanov Batman Begins (2005) bistveno bolj všeč. Mogoče bi si ga res moral ogledati še enkrat, kot predlagaš.

    OdgovoriIzbriši
  3. Všečen uvod, dobro argumentiran, čeprav se moram glede Temnega viteza strinjati z Tuvo. Film je odličen, pomenljiv, poln vsega. Presega stripovske predloge in to mi je nadvse všeč. Zame najboljši film s stripovskimi liki. Poglej ga še enkrat.

    Tega so mi odsvetovali, ampak glede na to, da se za skoraj vse 2010 letnike strinjava, ti tu zaupam in si ga bom ogledal.

    OdgovoriIzbriši
  4. Moja zamera pri Temnem vitezu je bila med drugim ta, da bi si Joker in Two-Face (največja in osnovna Batmanova sovraga) zaslužila vsak svoj film, ne pa da je drugega nekako na silo stlačil v zgodbo o prvem. Saj razumem parabolo o teroristih in politični situaciji, ampak -- je res potreben film o Batmanu, da jo nekdo pove? Stripovski "temni vitez" je zafrustriran, težaven, v dvomih, ima probleme sam s sabo. To je bilo v predhodniku solidno prikazano, tukaj pa je imel Bruce zgolj frajerski motocikel. Kar zadeva stripovsko politiko, pa mi je že boljši V for Vendetta. Ups, Watchmenov pa še zdaj nisem uspel pogledati. Vem, in sram me je.

    OdgovoriIzbriši
  5. Mislim, da je Watchmen v resnici sijajen kot knjiga, comic novel, film pa je prepoln ne prav zgovorne stilizacije Zacka Snyderja. To obvlada. V knjigi imajo vse formalistične šale (sucker) punch line, v filmu meni niso nikakor potegnile. Strašno duhomoren film zame. Mogoče samo moj problem.

    Glede Batmanov bi rekel, da sem prvič veliko raje gledal Batman Begins in ga tudi šel gledat še enkrat. Potem čez eno leto ali koliko sem še enkrat pogledal oba in mi je drugi del zdaj dosti ljubši, ker je precej, za kakšen red velikosti bolj globok in domišljen, pri čemer ne onečasti porekla ali česa podobnega.

    Gotovo si Joker in Dvoličnež zaslužita vsak svoj film, samo joj, kako dobro sta skupaj vpletena tu, ne moreš reči, da posiljeno, no, odnos je dinamičen, noben ne zasenči drugega, pri čemer ni noben niti glavni baddie filma, to je meni zabavno, Batman je glavni, na drugi strani pa antagonist Harvey, beli vitez.

    OdgovoriIzbriši
  6. Kick Ass se mi nedvomno zdi zabaven film, ki je vreden ogleda, saj dodobra služi svojemu namenu, zabavi gledalca.

    Glede Jokerja in Two-faca pa bi se strinjal, oba sta pomembna nasprotnika, ki bi si vsak za sebe zaslužila več razvoja na platnu, predvsem Two-face.

    OdgovoriIzbriši
  7. Videl! Ej, kul film. Mi je všeč, res mi je. Sem pa kar presenečen nad vlogo, ki so jo namenili mladi punčici, mislim, da tega nismo vajeni :) Fin prispevek Cagea.

    OdgovoriIzbriši
  8. Hmm a Kick Ass 2 si ze videl?

    OdgovoriIzbriši
  9. Sem. Se strinjam z večino mnenj, da bi bilo bolje, ko ga sploh ne bi posneli. Dočim mi je bil prvi del res všeč. (O njem sem tudi pisal.)

    OdgovoriIzbriši
  10. Zanimivo..meni je pa bil kr vsecen...sploh prizori z Mother Russia :D
    pa kot se konca je mozen tudi Kick Ass 3 :P

    OdgovoriIzbriši