2. sep. 2011

Conspiracy (2001)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●●○○

Ameriški HBO slovi predvsem po televizijskih serijah, med katerimi so nekatere kot Sopranovi (1999—2007) dosegle malone kulten status in priljubljenost te kabelske mreže ponesle daleč čez lužo. Pozneje se je položaj kablašev še močneje utrdil s presenetljivo kakovostnimi projekti kot kriminalna serija The Wire (2002—08), ob kopici podobno dovršenih komičnih in dramskih nadaljevank, ki so si pridobile nič manj zvestih pristašev: Oz (1997—2003), Curb Your Enthusiasm (od 2000), Six Feet Under (2001—05), Entourage (od 2004), Carnivale (2003—05), Rome (2005—07), Deadwood (2004—06), True Blood (od 2008), Boardwalk Empire (od 2010) ter miniserije kot Band of Brothers (2001) in tako dalje. Trenutno navdušuje gledalce predvsem s priredbo literarne sage ameriškega fantazijskega pisca Georga R. R. Martina Game of Thrones.



V sodelovanju z britansko mrežo BBC je pod okriljem produkcije HBO ameriški scenarist (soavtor nekaterih kultov kot Cool Hand Luke ter Dog Day Afternoon) in režiser Frank R. Pierson ob adaptaciji pisca Loringa Mandela obudil dramatizacijo zgodovinskih dogodkov z zloglasne tajne konference ob nemškem jezeru Wannsee dne 20. januarja 1942, ko so najvplivnejši predstavniki nacističnega režima — visoki častniki enot SS, odposlanci kanclerstva tretjega rajha, birokrati vojnega in civilnega prava ter vojaški poveljniki osvojenih ozemelj po vsej Evropi — razpravljali o Hitlerjevi "dokončni rešitvi židovskega vprašanja". Historična drama mrež HBO in BBC je priredba podobnega televizijskega nemškega projekta Die Wannseekonferenz (1984), ki v realnem času oz. v 85 minutah, kolikor je trajalo dejansko srečanje, podrobno opisuje potek pogovorov in sprejemanje sklepov srhljivega sestanka.

Konverzacijskih dram sicer ne uvrščam med cineastične mojstrovine (sem bolj vizualen tip in pri vrhunskem filmu cenim tudi njegov umetniški prikaz, fotografsko inovativnost ter pripovedno dinamično dramaturgijo), a so med tistimi, ki jih najraje gledam — sploh na televiziji, kjer se je ta filmska zvrst (povečini britanske produkcije) kot žlahten medijski podaljšek gledaliških zgodb najbolj udomačila. K sreči imajo ustvarjalci tega segmenta še vedno v mislih inteligentno občinstvo, ki si tovrstne avtentične zgodbe rado ogleda v miru domačega okolja — medtem ko drugi drvijo v megalomanske kinodvorane, kjer med obmetavanjem z vedri pokovke bebavo bolščijo v infantilne videospote tipa Transformerji. Adaptacije odrskih (te so večkrat priredba knjižnih) del tipa Mametova drama Glengarry Glen Ross (1992), slavni Formanov Let nad kukavičjim gnezdom (1975), Mankiewiczev Sleuth (1972) (pozneje ga je še enkrat poustvaril Kenneth Branagh) ali Nicholsov Closer (2004) sodijo med najbolj stimulativna filmska doživetja, ki v zadoščenje zahtevnejšega gledalca polnovredno vračajo bleščavo in sporočilnost zgodb z odrskih desk — najsi je dogajanje omejeno na vsega nekaj različnih prizorišč ali celo eno samo sobo.

I have the real feeling I "evacuated" 30,000 Jews already, by shooting them, at Riga. Is what I did "evacuation"? When they fell, were they "evacuated"? There are another 20,000 at least, waiting for similar "evacuation". I just think it is helpful to know what words mean, with all respect. —Yes! In my personal opinion, they are evacuated. —That is contrary to what the Chancellery has been told. I have directly been assured, I have ... that, purge the Jews, yes, but to annihilate them ... that we have undertaken to systematically annihilate all the Jews of Europe, that possibility has personally been denied, to me, by the Führer! —And it will continue to be.



Za velikansko ovalno mizo v konferenčni sobi stare vile ob jezeru Wannsee se tako Reinhard Heydrich (Kenneth Branagh), Adolf Eichmann (Stanley Tucci), dr. Wilhelm Stuckart (Colin Firth), dr. Friedrich Kritzinger (David Threlfall) in drugi esesovci v verbalnih dvobojih, med prikritimi in odkritimi medsebojnimi grožnjami, ideološko zaslepljenostjo nacistične arijske demagogije in napetim obračunavanjem nevidne (a toliko bolj vplivne) hierarhije visokih vojaških činov in političnih rangov odločajo o pragmatičnih vidikih popolnega iztrebljenja Judov in njegovih državno-pravnih (če že ne etičnih) implikacijah. Administrativna racionalnost in ekonomistično sprenevedanje zameglita vsakršen človeški razum in sočutje, nujnost podrejanja višjim imperialističnim ciljem pa spodkoplje še zadnje poskuse ugovora vesti in morale posameznikov; brezkompromisno manipulantski Heydrich je absolutni zmagovalec formalne resolucije z očitno že vnaprej določenim konsenzom. Kar sledi, je prepuščeno zgodovinskemu spominu: od plinskih celic in zloglasnih taborišč smrti do povojnih sojenj nacističnim zločincem. In še zadnji razmislek: se od zgodovine v resnici sploh česa naučimo?

Briljanten film z vrhunsko igralsko zasedbo (bafta, emmy, globus, številne nominacije), kot britev ostrimi dialogi (k sreči ne potekajo v filmski "nemški" spakedranščini, marveč v brezhibni angleščini) in v širšem kontekstu predvsem zastrašujoče realno premiso, ki je — kot kaže — vselej aktualna.

1 komentar:

  1. Dodajam v tabelo "poglej čim prej". Berem same dobre odzive, jaz nevednež, sram me je, res, pa sem šele sedaj izvedel zanj. Zanimiv casting.

    OdgovoriIzbriši