12. apr. 2012

Air America (1990)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●○○○○

Mel Gibson in Robert Downey Jr. sta menda prijatelja, odkar sta skupaj posnela Air America; Mel je celo osebno poravnal zavarovalno premijo za Roberta (ki se je v težavnem obdobju otepal številnih kazenskih obtožb po aretacijah zaradi mamil), da sta lahko precej pozneje družno nastopila še v Pojočem detektivu (2003). Nobeden od obeh skupnih projektov ni kakovostno izstopajoč ali za kogarkoli od njiju vreden posebne omembe (je pa v nizu lahkotnih akcijskih komedij s konca osemdesetih tipa Lethal Weapon, Tequila Sunrise ali Bird on a Wire eden zadnjih, kjer mi je bil fanatični krščanar Gibson kolikor toliko všečen oz. preden se je po Braveheartu dokončno preobrazil v depresivno-maščevalni srd božji) — dasiravno je tukaj priobčeni nastal v razkošni produkciji slavnega blockbuster dua iz tvrdke Carolco (namreč Mario Kassar in Andrew G. Vajna), zaslužnega za take kulte iz osemdesetih in devetdesetih kot celotni franšizi Rambo in Terminator ter filme The Silent Partner (1978), The Changeling (1980), Angelsko srce (1987), Red Heat (1988), Total Recall (1990), Jakobova lestev groze (1990) in tako naprej. Na platnenem stolčku za kamero je sedel prekaljeni Roger Spottiswoode, pred tem montažer Peckinpahovih kultov Straw Dogs (1971) in Pat Garrett and Billy the Kid (1973), scenarist slovitega 48 Hrs. (1982) ter režiser uspešnic Under Fire (1983), Turner & Hooch (1989), Tomorrow Never Dies (1997), Shake Hands with the Devil (2007) in drugih. No ja, nekje vmes je sicer posnel tudi (bruh) Stop! Or My Mom Will Shoot (1992), ampak tedaj je bil menda žrtev nenavadnega stanja neprisebnosti, ki bi ga še sam najraje pozabil.

What are you doing here, man? Do you believe in this war? —I used to believe in all these wars. See, I had this theory once. I believed in the politics of Saturday night. I rated all governments and countries by how good or bad their Saturday nights were... and... I KNEW that Moscow and Peking had to be a stone DRAG at that time of the week. So I was flying for a cause. I was fighting to defend... chicken BBQs and weinee roasts, and Ray Charles songs and drinkin' Southern Comfort till you passed out behind the bar. —Politics of Saturday Night. I can relate to that theory. —Yeah, it's not bad, is it? Just not particularly true, that's all. I hear they party pretty hard in Moscow. —No need to give up a good theory just because it isn't true.

Vselej bom raje izbral naključni film iz tistega obdobja — in se kljub morebitni (pod)povprečni predstavi mogel nadejati večjega cineastičnega zadoščenja — kot katerokoli akcijsko skrpucalo Michaela Baya ali kakšen drug poznejši umotvor za umsko izzvane najstnike, ki fascinira s puhlo pirotehniko in sterilnimi posebnimi učinki. Priznati pa je treba, da zgodba (po romanu Christopherja Robbinsa) o pilotih, ki v času vietnamskega ameriškega fiaska prevažajo najrazličnejši tovor čez pragozdove Laosa (ki vsaj uradno ni v vojni in kjer "uradno ni ameriških sil", potem ko je Laos dovolil uporabo svojega ozemlja za logistiko in oskrbovanje vojske Severnega Vietnama), ni kakšna huda mojstrovina. Za politično satiro (tipa Levinsonov Good Morning Vietnam ali celo kultni Altmanov M.A.S.H.) bi morala biti ob globljih dialogih in ustreznem castingu precej bolj zajedljiva in do dogajanja kritična (zlasti, ker namiguje na nelegalne posle CIE z mamili, s čimer financirajo vojno v sosednji državi), za lahkotno akcijsko komedijo pa malce zabavnejša od klišejskih prikazov pilotskih norosti in medlega parodiranja hinavske ameriške vojno-politične administracije. Ob proti koncu čedalje plitvejši zgodbovni zasnovi gledljivost zagotavljajo predvsem sijajna zračna scenografija, odličen soundtrack in obča nepretencioznost nekega za vselej minulega filmskega obdobja, ko so zgodbe (tudi tiste sporočilno šibkejše) vendarle še premogle stvarno vizualizacijo, kratkočasno dogajanje, dramaturško logiko, artikuliran pripovedni okvir in ustvarjalno namembnost, ki se (še) ni v taki meri udinjala zgolj vulgarnemu finančnemu učinku.

Ni komentarjev:

Objavite komentar