3. dec. 2012

Gone Baby Gone (2007)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●●○○

Kot že večkrat tudi tokrat skoraj zagotovo ne bom povedal česa pretresljivo novega: (a) Ben Affleck je verjetno veliko boljši v vlogi režiserja (in scenarista) kakor v čevljih igralca; ter (b) v svojem režijskem celovečernem prvencu se je odrezal sijajno — morda gre za njegov najboljši film sploh. Da je v intrigantni zgodbi o razkrivanju lokalne zarote pri ugrabitvi nekega dekletca zaznati več kot eno paralelo z Eastwoodovim trilerjem Skrivnostna reka (2003), seveda ni naključje: obe zgodbi je spisal prodorni ameriški avtor sodobnih kriminalk Dennis Lehane (med drugim knjižni snovalec Scorsesejevega psihološkega trilerja Shutter Island in avtor večkrat nagrajene kriminalne serije The Wire kabelske mreže HBO). Slavni bostonski romanopisec je bil takorekoč v vseh filmskih adaptacijah svojih zgodb deležen kopice pomembnih nagrad, uglednih nominacij in drugih cineastičnih priznanj. V svojem delu se značilno kritično dotika urbane družbene patologije, socialnih dilem in eksistenčnih moralnih vprašanj, ambivalentnosti pravičniške etike, vprašljivosti konsenza o zakonskem pregonu zločinskih dejanj in večplastnosti koncepta (ne)legalnosti.
Kot pravi privatni detektiv Casey Affleck: “Zakaj za vraga niste šli na socialno službo?” Točno tako, zakaj za vraga niste šli na socialno službo in ste iz ene nesrečne deklice naredili zgodbo o kriminalcih, mamilaših, pedofilih, rasistih, homofobih, skorumpiranih policajih in še vsaj stotih rečeh, ki so v filmu samo zato, da mine čas. Še posebej, ko pridemo do šokantnega preobrata, kjer nas prime srat. Kjer se zavemo, da nas je film jebal v živi mozak. In kjer nam je jasno, da smo gledali znanstveno fantastiko, v kateri so manjkali samo še marsovci. —Iztok



I always believed it was the things you don't choose that makes you who you are. Your city, your neighborhood, your family. People here take pride in these things, like it was something they'd accomplished. The bodies around their souls, the cities wrapped around those. I lived on this block my whole life; most of these people have. When your job is to find people who are missing, it helps to know where they started. I find the people who started in the cracks and then fell through. This city can be hard. When I was young, I asked my priest how you could get to heaven and still protect yourself from all the evil in the world. He told me what God said to His children. "You are sheep among wolves. Be wise as serpents, yet innocent as doves."

Vzporednice z dramo Mystic River bržčas niso neupravičene ali neutemeljene — in če je tako, gre poudariti, da Affleckov prvenec (vsaj po mojem skromnem mnenju) ne zaostaja veliko, kljub nekoliko skromnejšemu končnemu umetniško-kritiškemu izkupičku (prvi dva oskarja in štiri nominacije, drugi ena oskarjevska nominacija in prgišče drugih odličij). Starega mačka Klinca je seveda težko prekositi, a se mu je Affleck kljub temu močno približal; tako z zanesljivo režijo in produkcijsko vrednostjo, napetim stopnjevanjem suspenza in (kljub dveurni dolžini) nadvse fluidno dramaturgijo, dinamično montažo in naturalistično vizualizacijo, kot tudi s posrečenim vpeljevanjem učinkovito posodobljenih elementov noira (detektivska preiskava, ljubezenske vezi na preizkušnji, dvoličnost zakona, prvoosebna naracija) in odličnim prikazom avtentičnih razmer zakona ulice brez odvečnih moralizatorskih pretiravanj in solzavo pridigarske manipulacije.

Zbogom, punčka pripoveduje zgodbo dveh mladih zasebnih detektivov, samosvojega Patricka Kenzieja (Casey Affleck) in brihtne Angie Gennaro (Michelle Monaghan), na katera se obrnejo obupani sorodniki ugrabljene deklice Amande (Madeline O’Brien), hčerke neodgovorne in razvpite džankice Helene (Amy Ryan). Par navkljub pomislekom sprejme odmevni primer ter v navezi s policijskim načelnikom (Morgan Freeman) in zagnanima preiskovalcema (Ed Harris in John Ashton) kaj kmalu najde pravo sled, identificira ugrabitelje in izpogaja predajo, a ta zgodbo zasuka v povsem drugačno smer. Naenkrat se namreč znajdemo v kaotičnem vrtincu nepričakovanih intrig, spletk in prevar, ki zajame to depresivno, skrajno morbidno urbano okolje in na plano požene vsa akutna vprašanja socialne bede, v kateri se utaplja skupnost. Ben Affleck se inflitrira v najtemnejše kotičke družbe in v strogo realističnem slogu brez pomislekov in tabujev obravnava tako ekscesne anomalije, kot so pedofilija, brutalno nasilje, alkoholna adikcija, preprodaja in odvisnost od drog. —Jan G.


Če že moram, bi kvečjemu mogel robantiti nad kompromisarstvom igralskega castinga, karakterizacijo in deloma tudi predstavo nekaterih osrednjih protagonistov, kjer Eastwoodova adaptacija Lehanove zgodbe vendarle prednjači. Affleckov mlajši brat Casey (kljub mlečnozobosti in golobradosti) nikakor ni najslabši glumač na svetu, a bi si za glavno vlogo vendarle želel bolj suverenega, prekaljenega protagonista; podobno velja za sicer čutno Michelle Monaghan, ki pa (podobno kot v Blackovi obešenjaški detektivki Kiss Kiss Bang Bang dve leti poprej) ne premore izraznosti ter emotivne interakcije kakšne bolj izkušene igralke. Kot je denimo Amy Ryan, ki je tukaj odlična (nominacija za zlati kipec), ali pa vselej briljantni Ed Harris; dočim lik standardno solidnega Morgana Freemana že bolj smrdi po politični korektnosti (in zaradi rasnega poistovetenja ne deluje prepričljivo), neizraziti John Ashton pa bolj kot kaj drugega spomni na podobno vlogo v slovitem Beverly Hills Cop (1984); ostali se izkažejo dobro in s pristno nizkoizraznostjo verodostojno podpirajo realistično zastavljeno zgodbo.

Ben Affleck se lahko po mojem pohvali z odličnim režijskim prvencem — in močno si želim, da bi raje kot pred kamero tudi v prihodnje stal za njo. Vemo pa, da je tako raven težko vzdrževati; posebej, ko se v avtorsko vizijo neogibno vmeša pohlepni oportunizem hollywoodskih kravatarjev. Njegov najnovejši projekt Misija Argo (2012), ki se ta hip vrti v kinih, menda — ironično — priča prav o tem.

8 komentarjev:

  1. Off-topic:

    Človek, ti rasturaš s temi tvojimi fotomontažami, ne zgolj tehnično, tudi idejno ...
    Lahko bi te angažirali pri Mladini, za kašno naslovnico ;)

    Kar se tiče filma:

    Izjemen Benov debi, zame med najboljšimi izdelki z letnico 07.
    S tvojimi ugotovitvami se skoraj popolnoma strinjam, z izjemo Caseyja, ki se mi je v tej vlogi izjemno dopadel.
    Tisto leto je bil odličen še v The Assassination of Jesse James ...


    OdgovoriIzbriši
  2. Hvala. :D Casey se mi je dopadel (oz. ni, da se mi ni), vendar se po defaultu v vedno pri taki osrednji močni vlogi vprašam, ali bi bil kdo drug (še) boljši. Pa malo (ampak čisto malo) mi gre na živce nepotizem, da torej Ben tlači svojega brata povsod. Sicer pa ja, zelo dober film, med najboljšimi tistega leta, ko je sicer vladala huda huda konkurenca (No Country for Old Men, There Will Be Blood, Into the Wild, Juno, American Gangster, Zodiac, Hot Fuzz, Sunshine ipd.).

    OdgovoriIzbriši
  3. Sem ga videl šele pred kratkim in me je zelo šokiral, hvala bogu v pozitivnem smislu. Nekako bi ga postavil ob bok tudi pred kratkim pogledanim Killer Joe.

    ps. meni je pa ravno ta golobradost in naivnost Caseyja sedla v njegovo vlogo. Pač happy triger pob.

    OdgovoriIzbriši
  4. Ups, kakšna kardinalna napaka [posip_s_pepelom]

    Zamešal sem ga z The Killer Inside Me. Mi je bilo čudno to Eastwoodovo omenjanje & stuff.

    Vsekakor propsi Benu.

    OdgovoriIzbriši
  5. Sem ga mislil gledati v soboto, pa so me prepogoste reklame in utrujenost prepričale v to, da ga pogledam ob drugi priložnosti. Me pa ni preveč prepričal v času ogleda, mogoče mi bo kot celota bolj všeč.

    OdgovoriIzbriši
  6. Res je: ful reklam, pa še pozno je bil na sporedu. (Še dobro, da moramo prej gledat tisti idiotizem od resničnostnega šova.) Ampak me je vseeno pritegnil in sem ga pogledal do konca.

    OdgovoriIzbriši
  7. Pop TV in Kanal A itak vse kar je vredno ogleda postavita pozno na spored (ta teden samo še Dead Poet Society), pred tem pa vse mogoče sranje. Nacionalka je res glede vsega daleč pred njima; ni reklam, izbor je neverjetno bolj zanimiv, prav tako ni treba čakati, da minejo vse bedarije.

    OdgovoriIzbriši
  8. Res mene tudi mine ogled med temi vsemi reklamami..

    OdgovoriIzbriši