24. sep. 2013

jOBS (2013)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●○○○○○

The greatest artists like Dylan, Picasso and Newton risked failure. And if we want to be great, we’ve got to risk it too.

Nisem ravno fanatičen uporabnik (katerekoli) futuristične bele tehnologije, a tudi nimam načelno nič zoper pristaše iNapravic. V kino sem šel izključno zaradi neke vsebinske dileme. Vemo (kakor so nam pač povedali), da je bil iSteve posebnež, kompulzivni egocentrik, z nadzorom obseden perfekcionist itd. — a gotovo je moralo biti še kaj, da si je (so)ustanovitelj podjetja Apple in nedoumljivo ustvarjalni inovator prislužil sloves računalniškega genija, tehnološkega vizionarja in digitalnega revolucionarja?



Ta film mi žal ni ponudil odgovora. Nisem prepričan, da bi bil pokojni Steve Jobs navdušen nad prikazom svojega življenja (od časa, ko je v garaži svojih staršev zasnoval prvi računalnik, do senzacionalne predstavitve iPoda); nikakršne usluge mu ne dela praktično v nobenem smislu. Ne gre le za to, da so dogodki in relacije med liki zgodovinsko netočni (bodisi pretirani, podprti z neumestnim čustvenim tonom ali preprosto neupravičeno dramatizirani), da se igralci zaman trudijo s karakterizacijo površno zasnovanih figur in šibkim scenarijem, da razvlečena in enolična naracija trpi za nedopustnimi dramaturškimi luknjami (kljub nelinearnosti, ali pa prav zato), da je montaža (z mnogimi nepotrebnimi ali znotraj konteksta nesmiselnimi kadri) okorna in razdrobljena in da so pri upodobitvi Jobsa (Ashton Kutcher) nerodno izpostavljene predvsem njegove negativne značajske lastnosti (oz. o njem ne izvemo popolnoma nič novega ali drugačnega) — zaradi česar se je težko poistovetiti ali kakorkoli avtentično dojeti njegovo življenjsko filozofijo. (Če lahko temu tako rečemo.) Vprašanje je namreč, ali je bilo njegovo življenje (posebej tisti bolj zasebni del) sploh dovolj fascinantno, da bi ga lahko pretopili v gledljiv in privlačen dveurni celovečerec. Bosonogi hipaški čupavac, prvi simptomi mladostniške podjetnosti, zagnanost in velikopoteznost (nekateri temu rečejo bolestna ambicioznost), svojeglavo uporništvo in trmasta delovna nerazumnost, razmišljanje zunaj običajnih okvirov racionalnosti, spori in odtujenost od prijateljev, nezakonska hči (ki je še dolgo potem ni sprejel), težave z upravnim odborom in razdor v podjetju Apple, poznejša vrnitev na čelo korporacije in uspešni projekti — skratka, whatever. Vse to zlahka opisuje poljubnega (slovenskega) turbo-podjetnika in običajno karierno pot kateregakoli malce vztrajnejšega managerja kakšne večje tvrdke; kaj je torej tako posebnega pri samem Jobsu? (Razen dejstva, da je s poznejšimi taktičnimi poslovnimi potezami svinjsko obogatel.)

Cilj: iščem nepremičnino z dobrimi temelji, ki jo je treba obnoviti. Pripravljen sem na podiranje zidov, gradnjo mostov in prižiganje ognjev. Imam bogate izkušnje, veliko energije in nekaj malega sposobnosti za oblikovanje vizij. Ni me strah začenjati na novo. Spretnosti: sposobnost vizionarstva, javno nastopanje, motiviranje delovnih skupin in sodelovanje ter pomoč pri ustvarjanju neznansko čudovitih izdelkov. —Steve J.
Povzetek življenjepisa Steva Jobsa v tržnem oglasu za iTools, 5. januarja 2000

Da ne bo nesporazuma; jasno, da ima Steve Jobs pomembne zasluge za dobršen del današnje digitalne paradigme osebnega računalništva (vsaj v tistem razvitem zahodnem delu sveta — in ne tam, kjer v revščini živeči ljudje nimajo niti tekoče vode in elektrike), sodobne miselno-tehnološke premike in predvsem dojemanje konceptualno oblikovanih izdelkov podjetja Apple, ki slovijo po visoko stilizirani estetiki, brezhibni funkcionalnosti in vrhunski strojno-programski zanesljivosti. Ampak filmu v dveh urah vsega tega ne uspe tako prepričljivo prikazati, da bi mogli to zaznati kot vodilno temo Jobsove zgodbe. Kaj je torej tista jabolčna filozofija, ki jo je Steve vse življenje zagovarjal in ga je gnala skozi mnoge poslovne preizkušnje, kaj (razen gole trme ali samozaverovanosti) mu je predstavljalo motivacijo in od kod je izviral njegov navdih?

Mislim, da si bom še enkrat ogledal televizijski film Pirates of Silicon Valley (1999). Spomnim se, da mi je bil precej bolj všeč.

How does somebody know what they want if they haven’t seen it?

21 komentarjev:

  1. Ja kako!? Gartner ga pa tako hvali in pljuvacev ne razume.

    OdgovoriIzbriši
  2. Ej, nimam pojma. Ta svet je res čuden.

    OdgovoriIzbriši
  3. Mene pa tale film niti malo ne zanima. Ze to, da so izbrali Kutcherja za vlogo Jobsa, mi daje signal, da so vsi skupaj iskali nekaj drugega kot pa bi si denimo pravi biografski film o Jobsu dejansko zasluzil. Pa ne mislim, da je Jobs tako pomemben, da si tako hitro po smrti zasluzi svoj film, ampak vseeno. Kutcher ze a priori zniza tezo in pomembnost filma.

    OdgovoriIzbriši
  4. Simona Rebolj24. 09. 13 13:53

    "Vse to zlahka opisuje poljubnega (slovenskega) turbo-podjetnika in običajno karierno pot kateregakoli malce vztrajnejšega managerja kakšne večje tvrdke; kaj je torej tako posebnega pri samem Jobsu?"

    Saj ob sledenju Jobsovi poti je na primer točno takšno moje mnenje o njem in film bi mi moral res ponudit neko neverjetno razkrito skrivnost, da bi me prepričal v nasprotno ... hehehe ... Kar pa ne more, ker očitno ne obstaja na način njega kot takega. Obstaja z vidika moči piarovskega spinovanja in posledične moči vpliva na javno mnenje. Tega se pa film tovrstne hollywoodske produkcije, ki za vlogo izbere celo Hutcherja (hahahaha), zagotovo ne bi lotil, saj sam Hollywood temelji na teh spinih. Jaz sem se spravila celo poslušat njegova izjemna predavanja, ki so mu jih dovolili na univerzi v imenu častnega pametnega gosta in sem bila prav presenečena, koliko navadnih puhlic, klišejev in floskul direkt za v Oprah show je natrosil. Ampak spin, kako bojda pameten in karizmatičen je, je pa še kar deloval, brez kakršnega koli argumenta, kaj neki pametnega je povedal bodočim generacijam. Bolj pametnega kot že nešteto bleferjev takega tipa pred njim, ki so se pač lahko medijsko oglaševali na povsem varen in dosledno voden piarovski način za povprečno rajo, ki temelji na podobnih pravilih igre kot povprečen blagajniški hit - ne sme bit nekaj nadpovprečnega, klišejskega pač, da se lahko vsak bizgec identificira s floskulami, ki so kot informacije o neki poti totalno neuporabne. Podobno kot pravljice o uspehi iz nič in podobno. Nikoli ne izvemo ključnih prelomnic, kje in na kakšen način je ta nič milijon postal že za zagon, kaj šele nadaljevanje.

    Skratka, ti zlahka verjamem, da je dolgočasen in poceni film. Osebno me pa še bolj zanima že vnaprej verjetno skrpucalo o Jullianu Assangu, o katerem pa sploh nihče noče vedet nič in že Assange sam noče sodelovat pri nobene biografskem projektu po logiki stvari, in že trailer z glavnim likom je za umret od smeha. Me firbec matra, na kaj so se ven vadili med poskusom postavljanja plastičnega spomenika.

    Vzemi si cajt še za to mogoče. Če ne drugega je ziher smešno. Dobro skoraj ne more bit.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. vau! sej ne da bi branil film, ki je res zanič, Apple, ki se res sprevrača v svoje nasprotje iz 1984 reklame, ali Jobsa, ki je bil verjetno precej nemogoč za prenašati, ampak tole: "Ampak spin, kako bojda pameten in karizmatičen je, je pa še kar deloval, brez kakršnega koli argumenta..." je malo tu mač. Brez argumenta? Daj primerjaj svoje dosežke ali pač dosežke "nešteto bleferjev takega tipa pred njim, ki so se pač lahko medijsko oglaševali na povsem varen in dosledno voden piarovski način za povprečno rajo" pa boš uvidela, kako zelo v zmoti živiš. Če bi to, kar je on naredil, bilo tako lahko, bi namreč imeli veliko več Jobsov, a ne? Pa recimo naštej mi eno (1) računalniško/ firmo, ki zna tako dobro oblikovati svoje izdelke kot Apple? Aja, ne gre. No, mogoče Jobs pa ni premogel le puhlic...

      Skratka, najbolj me pogrejejo kavč eksperti, ki tako vehementno razglašajo "kaj pa je to tazga, to pa ja vsak lahko..." No, pa dej, če znaš. Aja, ne gre.

      Izbriši
  5. Simona Rebolj24. 09. 13 23:25

    @Anonimni:

    Bimbo! Nisem govorila o jebenih izdelkih in oblikovalskih sposobnostih, ki so jih, mimogrede, zanj v veliki meri izvajali anonimusi. Govorila sem o spinu, kar se tiče njegove razgledanosti in pameti, kar mu je drastično pripomoglo k reklamiranju na trgu. Applovi izdelki so totalno precenjeni v primerjavi z realno vrednostjo, realnim dometom in realno pomembnostjo v primerjavi s konkurenco, Jobs je bil pa kot Tom Cruise za propagando Top Guna oziroma ameriške vojske. Govorila sem o izjemnih predavanjih in o njem kot izjemni karizmi in inteligenci, kar je ništrc in blef, še posebej v primerjavi s fanfarami. Bil je poln floskul kot Oprah in od nikoder nevemkakšne lucidnosti in razgledanosti. Ta spin je bil zelo pomemben zato, da se je raja počutila del nečesa bolj pomembnega od jebenega računalnika ali programa ... da so del nečesa, kar je plod izjemne inteligence, duha in karizme. Kar je seveda totalen bulšit. Še Zuckerberg, ki ni naredil praktično nič je pokazal marsikdaj več bistroumnosti. Jebi ga. Jobs me je pač presenetil s svojimi Oprah populizmi in zame je bilo zanimivo predvsem to, kako je s piarovskega vidika ta hajp uspel. Seveda je lahko uspel med rajo, ki itak ne loči Kyile Minogue od Simone Weil ... hehe ... pardon ... ker sploh ne ve, kdo neki bi to bil.

    Nekaj znat naredit nima nujno nobene zveze z nadpovprečno inteligenco. Uspeh na trgu med večinsko populacijo zabitkov pa sploh ne. Za to so potrebne povsem druge okoliščine in značajske lastnosti, če hočeš. Sploh pa tudi Apple itak že vedno bolj kaže svojo pravo vrednost in mu pač bit prvi na trgu z nečim vedno manj pomaga in vedno manj bo pomagalo.

    In nikjer nisem trdila, da to vsak lahko. Nihče ne more vsega, niti noče. Jaz ne znam gume zamenjat, pa me tudi ne mika. Kakšno vezo z vsem skupaj ima, kaj kdo lahko! Jaz lahko nekaj, kar Jobs ni mogel, pa mu vseeno ni bilo nerodno sprejemat celo nezaslužne komplimente v imenu bahanja, afnanja in pač reklamiranja precenjenih izdelkov izpod prstov podcenjene delovne sile. Jebeš njegove pohode po Indije in kvazi duhovnost, ki naj bi jo požrl. Odvraten blef. Kapiraš, o čem govorim???

    OdgovoriIzbriši
  6. Simona Rebolj24. 09. 13 23:29

    Aja ... pozabila sem še na piarovski slogan o vizionarju ... pa saj to je za znoret. Kam smo prišli. A to je vizionar??? Spremenjen pogled na svet??? Dajmo malo to opredelit ... naj gredo Kitajčkom tumbat taki vizionarji, bodo tepeni ... hehe ... neumnosti, budalaštine in kokice so to. O tem sem govorila.

    OdgovoriIzbriši
  7. Ojoj, a tale baba mora zdej se tle tezit s svojo pametjo in neskoncnimi odgovori? Bejz stran od tu.

    OdgovoriIzbriši
  8. No, no, a bo že mir. :D Simona ima dober point in kot ponavadi to pač pove brez olepšav. Jaz se namenoma nisem hotel posvečati resničnemu Jobsu (ki nikakor ni bil kakšen angelček), ampak njegovemu prikazu v filmu. In ta prikaz se mi ne zdi baš zanimiv. Glavni krivec je scenarij (ter režija) in čeprav Aštona Kuščarja preprosto ne morem jemati resno, v bistvu on ni najšibkejši člen tega filma.

    OdgovoriIzbriši
  9. Kot zanimivo dejstvo sem ob branju njegove biografije izvedla, da ga kot vegetarijanca dolgo časa niso mogli prepričat, da se mora umivat/tuširat, tudi če ne je mesa :D

    OdgovoriIzbriši
  10. Simona Rebolj25. 09. 13 14:56

    Meni je najbolj zanimivo dejstvo to, da je bil marketinški hajp, ki se je vezal na Jobsa, tako močan, da folk pri slavljenju njega še najbolj osnovna dejstva, ki so povsem dostopna in niti biografije ni treba prebrat, ignorira, da bi se le futral s pravljico, tudi z nakupi precenjenih izdelkov, ki bi pač slej ko prej, glede na razvoj, na tak ali malo drugačen način prišli na trg. Ampak okej, bit prvi v nečem, šteje. Ni pa vseeno, na kakšen način. No, raji je vseeno. Sicer je bil pa Jobs predvsem tole:

    "According to Apple cofounder, Steve Wozniak, "Steve didn't ever code. He wasn't an engineer and he didn't do any original design..." Daniel Kottke, one of Apple's earliest employees and a college friend of Jobs', stated that "Between Woz and Jobs, Woz was the innovator, the inventor. Steve Jobs was the marketing person."

    "Although Jobs had little involvement in the engineering and technical side of the original Apple computers, Jobs later used his CEO position to directly involve himself with product design."

    Skratka, on je bil povsem stereotipen egomaničen, pohlepen in ambiciozen biznismen in piarovec po meri ameriškega povprečja. Hvaležen material za pop star. Njegova brihtnost je segala pač do tiste točke, kot jo je možno ocenit v tem kontekstu in nič več. Fore tipa prejemat plačo enega dolarja in to razbobnat, čeprav vd elnicah in nagradah dežujejo milijoni, z njimi pa seveda nisi naredil nič pametnega, vizionarskega in koristnega za svet. Manj od Gates, ki si imidž popravlja z nižjimi davki z mega donacijami v imenu dobrodelnosti na primer ... hehe ... Kar pa najbolj zamerim, je pač to, da je ta Lady Gaga sodobne tehnologije zlorabila za model svojega zvezdništva tako imenovan duhovno intelektualni svet s pravljicami o poklonu umetnosti, pesnikom, arhitekturi, slikarstvu itd. in začela prodajat svoje populistične oprah citate kot poezijo in filozofijo sodobnega časa. Odvratno!!! Da ne omenjam še idiotizmov o budizmu ob nekajmesečnem klatenju po Indiji, kar ni nič posebnega in tudi nič posebnega ni pokazal, razen da je bilo ob tem nujno bit vegeterijanec. Zagrizen biznismen, pohlepnež in ambiciozneš, ki je celo na brutalen način znal izkoriščat nadarjenost in sposobnost ljudi, ki so delali za njegovo slavo, uspeh in bogastvo, si je drznil celo zlorabit področje za svojo samopromocijo, o katerem več kot očitno pojma ni imel, niti ni bil zanj najmanj nadarjen. Vedno je hotel bit več, kot je, in nič ga ni motilo, če se je kot tak prodajal in zavajal ljudi. V tem je zame Jobs fenomen na terenu starlet in starletnikov. Ne Lady Gaga in podobni, pri katerih je itak jasno, do kod nekaj je in do kod dalje nič. Tudi Gates konec koncev je, kar je, v tem, koliko je za to plačan, pa sodelujemo vsi s sistemom, kakršnega pač podpiramo. Zuckerberg se v bistvu nikoli ni prodajal za nekaj, kar ni, in kot nekaj več ali ne vemkajševse zraven, kar ni. Ne, zaradi slabe vesti, ker je vsega okrog njega preveč v primerjavi z realnim inputom in koristjo za svet, se je na hitro znebil 100 milijonov v dobrodelne namene, da bi z lažjem srcem v bodočnosti počel nič posebnega in se ukvarjal z ničimer ali morda kdaj, če bi mu pasalo. Saj vsak kariero dela predvsem zase in posledično še kaj drugi dobijo. Jobs je pa svoje igračke tudi ubesedeno tako oglaševal kot nevemkakšno donacijo svetu, ljudem. On dela za ljudi. Jah, za katere, miško? A za tiste, ki ti delajo po 16 ur na dan za plačo, od katere niti za kruh ni??? Hej, drugi vsaj držijo gobec in ne izigravajo plemenitosti tam, kjer je ne premorejo niti za košček povprečne psihe sociopata. Ampak Jobs je bil pa sociopat nadpovprečne sorte in še perverznjak. Nič mu ni bilo sveto, ko je šlo za njegov piarovski in s tem profitni interes. Čisto nič.

    Imaš kaj za povedat, anonimni?

    OdgovoriIzbriši
  11. Simona Rebolj25. 09. 13 15:03

    @filmoljub:

    Dvomim, da se da o Jobsu, ko se soočiš zgolj z dejstvi, brez piar hajpa, ki kar deluje, ne da bi ljudje razmislili, nad čem sploh tako vzdihujejo, dalo naredit kakšen posebej zanimiv film. To je Kutcher nivo, že kar se terena, sfere tiče. Nekaj povsem drugega, kot če vzameš za model nekega Johna Nasha, ki je pa res imel zanimivo življenje in bil ob tem res čudežni deček področja. Ob takih osebnostih, ja, se pa da naredit h. uspešnico tipa Čudoviti um. Obstaja material. Ampak za povprečje raje nikoli tak človek, ne glede na dosežke in osebnostne zanimivosti, ne bo mogel postat pop zvezda. Pa še igrač ne prodaja. Pač bi se bilo treba malo bolj potrudit kaj razumet. O večini res omembe vrednih osebnosti se pa filmi sploh ne snemajo, ker si jih ne upajo, ker ne gre za simpl vsebine in terjajo preveč odgovornosti. Pa tudi ljudje jih nočejo, ker ni lahkotno in zgolj zabavno na nivoju petletnih otrok.

    OdgovoriIzbriši
  12. eh, simona, ni odgovora takim ljudem, kot si ti. lahko le predlagam kakršenkoli tečaj umirjanja uma. pomni- od take jeze in frustracije se faše kaj na jetrih, potem pa so zastonj vsi mentalni svetovi...
    live long and prosper.

    OdgovoriIzbriši
  13. Simona Rebolj25. 09. 13 22:44

    @Anonimni:

    Ja, ja, jaz vem, da se faše kaj na jetrih ali pa kje drugje od jeze in še marsičesa na tem ljubem planetu. Pa tudi od ničesar oprijemljivega, zakodiranega pač. Kje si pa ti to izvedel tako jtrno eksplicitno, prijatelj moj? Sem ti jaz povedala? S frustrami se pa ne ukvarjam, razen kolikor jih moram opazit in trpet. Okej, če odštejem avtomatsko frustracijo ob "biti rojen".

    Hvala sicer za nasvet, ne vem pa, če se bo kdaj zgodilo prostovoljno umirjanje uma pri meni, ker potem ne vem, za kaj neki naj "live long" in še manj, kakšen smisel ima "prosper". In če k temu prištejem še modrost, ki si mi jo serviral, da ni odgovora takim ljudem, kot sem jaz ... hahahaha ... Bom pa prej škripnila od duhamornosti tuzemnega bivanja kot od česar koli drugega. Tako da ... Lahko bi me na malo bolj seksi način potolažil, no.

    OdgovoriIzbriši
  14. Move along folk, there is nothing to see here.

    Simona, resno, get a fucking life!

    OdgovoriIzbriši
  15. frozen yogurt26. 09. 13 11:05

    jaz bi samo opozorila vse frajerje, da z raznimi frazami, s katerimi naj bi pwnali Simono, le pljuvajo v lastno skledo.

    ali res ne vidite ironije v tem, da naj bi z eno svojo kratko puhlico (ki je najbrž res zahtevala precej napora) zavrnili Simonine (ja, dolge) komentarje?
    pa tud; ne zlorabljat angleščine v ta namen, no. ni nič bolj kredibilno.

    prvi Anonimni se je vsaj potrudil in napisal besedilo (in dobil svoj odgovor), medtem ko zadnja dva Anonimna še za okras nista. (če ni to vse eden in isti, hehe.)

    OdgovoriIzbriši
  16. Simona Rebolj26. 09. 13 14:50

    @Anonimni:

    Ampak res ... ne samo, da nimaš nič za povedat, pa se vseeno tragikomično oglašaš, celo ni ti nerodno, ko padeš na že prav patetičen nivo, da celo pozivaš nek folk, naj ne pokukajo tja, kamor ti kukaš in si očitno obstal hudo frustriran? Anonimni sralec: "Get a fucking brain!", "Get a fucking name", "Grow up!" Bi še kakšno angleško frazico, če jih slučajno zbiraš???

    Zato hvala za reklamo mojim komentarjem. Pred kričavim mahalcem, ki ves zaripel folk od nekod podi, se bo gotovo zbrala gruča radovednežev, ki bo kričača pohodila in pogledala, kaj neki tam zadaj je, da je nek revež tako obupan.

    OdgovoriIzbriši
  17. Ojej. Gartner in Simona sta prakticno ista oseba. Eden je butelj, ki se ne zna izrazat, druga je beticka, ki se zna prevec izrazat. Daj raje se malo jobsa po freudovo razgaljaj (misleca, da kdo prebere vec kot tri stavke :)

    OdgovoriIzbriši
  18. Simona Rebolj26. 09. 13 21:18

    @Anonimni:

    Ja, okej, zdaj se pa še podpiši z imenom in priimkom, da vidimo, kako ponosen si na kretenizme, s katerimi smetiš po tem blogu, in kako res stojiš za njimi. Kretenizmi morajo bit podpisani, da bi sploh kaj ostalo od njih.

    OdgovoriIzbriši
  19. Andrej Kastelic.

    OdgovoriIzbriši
  20. Simona Rebolj29. 09. 13 21:36

    Ja, valjda, psihiatre še v dodatno sramoto spravljaš. Štekam. Funny.

    OdgovoriIzbriši