24. jun. 2014

The Machinist (2004)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●○○○

Don't I look okay? —If you were any thinner, you wouldn't exist.

Psihološki triler ameriškega režiserja Brada Andersona (The Call, Transsiberian) po scenariju njegovega rojaka Scotta Kosarja (rimejk The Texas Chainsaw Massacre, rimejk The Amityville Horror, The Crazies) si je razmeroma hitro pridobil kultni status; po mojem iz dveh poglavitnih razlogov: (a) temačne vizualnosti in mučnega, s potlačeno krivdo prežetega vzdušja knjižnih zgodb Dostojevskega, ter (b) prepričljivega nastopa in srhljive telesne preobrazbe Christiana Balea, pri kateri je za svojo vlogo izgubil več kot 27 kg.

Revni študent Rodion (Rodja) Romanovič Raskolnikov zagovarja teorijo, da se ljudje delijo na uši, ki niso zmožne velikih dejanj in na redke posameznike, ki so dovolj močni, da lahko vzamejo pravico v svoje roke in lahko zagrešijo tudi zločin, če se jim to zdi potrebno. Tak zločin je upravičen, če je v prid celotnemu občestvu. Raskolnikov na podlagi te teorije zagreši umor oderuške starke Aljone Ivanovne, po naključju pa »mora« ubiti še njeno sestro Lizaveto. Z umorom si hoče dokazati, da spada med tiste posameznike, ki lahko spreminjajo svet. Za vzor si vzame Napoleona. Umor se mu sicer posreči, a notranje ni dovolj trden, zato ga začne težiti vest. Izpove se prostitutki Sonji Marmeladovi in po nekaj pogovorih z njo na policiji prizna zločin. Kaznujejo ga s prisilnim delom v Sibiriji, kar pa za Raskolnikova ni najhujše; najhujše je spoznanje, da je tudi on le uš. Roman se na neki način vseeno srečno konča, saj Sonja zvesto spremlja Raskolnikova v Sibirijo. Tam Raskolnikov dolgo ostane zakrknjen in zamorjen, a se nekega jutra ob reki prebudi ter se odloči zaživeti novo življenje s Sonjo, potem ko bo prestal kazen. (Zločin in kazen, Wikipedija)

Omemba Fjodorja Mihajloviča Dostojevskega seveda ni zgolj ugibanje; osrednji junak Trevor Reznik (scenarist je nekoliko priredil ime Trenta Reznorja, člana svoje omiljene skupine Nine Inch Nails) bere njegovega Idiota; ima čudaško nedoločeno razmerje s prostitutko (tako kot Raskolnikov v slovitem Zločinu in kazni); skrivnostnemu namišljenemu liku, ki ga vztrajno preganja, pa je po slovansko ime Ivan. Romane Dostojevskega sicer poznam, nisem pa kakšen komparativistični izvedenec, priznam; nemara zato razen bežnih namigov težko najdem globlje povezave med filmom in omenjenimi deli velikega ruskega pisatelja — če seveda odmislimo najbolj očiten pripovedni motiv: krivdo zaradi zatajenega zločina v preteklosti, ki dobesedno razjeda glavnega protagonista in mu ne dovoli spati. (Ter v deliriju zaradi izčrpanosti in preganjavici slednjič privede do nastanka peklenskega privida Ivana.) Odrešitev išče v družbi natakarice v letališkem bistroju (Aitana Sánchez-Gijón) in vnaprej obsojeni ljubezni nesrečnega dekleta na poziv iz soseščine (Jennifer Jason Leigh), vendar se z odvračanjem pozornosti od resničnih ljudi in dogodkov ter jalovim zabijanjem časa zgolj izmika paranoičnemu vprašanju, ki ga venomer muči: Kdo sem jaz?

You look like you seen a ghost. —Funny you should say that. The guys at work don't think you exist. —That's why I can't get a raise.



Bolj me fascinira Baleova predstava in njegova neverjetna predanost liku (Fassbender v Hunger in McConaughey v Dallas Buyers Club sta mu s skrajno shujševalno kuro prišla blizu, a ga nista presegla), saj je po mojem to tisto, kar največ doprinese k pripovedi in njeni sporočilnosti — namreč pretanjena, premišljena karakterizacija, ki protagonista obenem približa gledalcu in ga v isti sapi z gnusom odvrača od njega. Radi bi sočustvovali z njegovo žalostno kalvarijo in razumeli motive, ki ga ženejo; a ne moremo sprejeti tragičnih, sramotnih vzgibov, ki so spočeli njegovo stanje. Turobno minimalistična noir mizanscena ter umazano tehnicistično okolje med delovnimi stroji (ki človeku mimogrede odtrgajo roko) še bolj poudarita eksistenčno samouničevalnost nedoumljive človeške narave, ki jo krojijo nepremišljene odločitve ter strah pred osamljenostjo kot posledico obsojanja vrednih dejanj in načel.

Ni komentarjev:

Objavite komentar