5. dec. 2014

Nightcrawler (2014)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●●○○

You have to make the money to buy a ticket.

Brezposelni mladenič Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) je v sodobnem Los Angelesu na lovu za službo in se preživlja s preprodajo nakradenega železja. Po naključju se znajde na prizorišču prometne nesreče na mestni obvoznici, kjer se od nikoder pojavijo možje s kamerami: pogodbeni amaterski snemalci (stringers), znani kot poročevalski mrhovinarji, paparazzi človeškega gorja, kvazi-novinarska nočna golazen — v nenehnem iskanju krvavih senzacionalističnih posnetkov za jutranje breaking novice lokalnih televizijskih postaj, ki v boju za gledanost tekmujejo, kdo bo pri zajtrku prikazal bolj šokantne dogodke pretekle noči. Nezgode, ropi, uboji, pretepi — "if it bleeds, it leads," mu cinično navrže dolgoletni stringer Joe Loder (Bill Paxton). Odločni Lou se nenadoma zave, da je našel svoje poslanstvo: uspeh, napredovanje po panožni lestvici in uničenje konkurence sta zgolj samoumevno izhodišče za trendovsko kariero, ki je čudaškemu samotarju očitno pisana na kožo. Vsi izobraževalni on-line tečaji in vztrajno učenje "poslovnih skrivnosti" novodobnih ameriških sanj se mu bodo izplačali; ne samo, da bo v težavnem času, ko država še vedno okreva po uničujoči gospodarski krizi, imel zagotovljeno (dobičkonosno) službo, temveč sklene postati najspretnejši prinašalec pretresljivih zgodb na svojem področju. Za vsako ceno.



Stilizirani kriminalni triler scenarista (Freejack, The Fall, Real Steel, The Bourne Legacy) in režiserja Dana Gilroya brezhibno usklajeno deluje na treh ravneh. Najočitnejša je napeta žanrska pripoved o priučenem nočnem zbiralcu šokantnih senzacij, ki se v dirki za čimboljšo storitev ter ob priganjanju ambiciozne televizijske producentke Nine Romine (Rene Russo) kmalu dotakne meje zakonitega in moralnega. Da bi prehitel prekaljene tekmece in televiziji dostavil kar najbolj pristne posnetke, mora Lou včasih prirediti prizorišče ali se neopazno pritihotapiti tja, kamor opazovalcem ni dovoljeno; to pa ga razen nejevolje mimoidočih in žrtev (Američani menda radi streljajo na osovražene snemalce tega kova) slednjič privede tudi v nemilost pri predstavnikih zakona, ki sumijo, da je šel čez rob dopustnega. Tukaj se temačni triler prestavi na svojo drugo sporočilno raven: značajski portrtet z uspehom obsedenega psihopata, v eksistenčni stiski pripravljenega na vse. Lou je inteligenten in uglajen mladenič s simpatičnim nasmeškom, ki ima vselej nared duhovito in prijazno repliko za vsakogar. Vendar zelo dobro pozna človeško čud: nadrejenim se dobrika neprisiljeno in z navdihujočo krinko prizadevnega fanta, usmerjenega k poslovnim rezultatom (čeprav ljudi zgolj izkorišča za lastne cilje), globoko v njem pa vre neizrekljiva surovost in hladna preračunljivost, brez strahu in pomislekov pred čimerkoli (Gyllenhaal je za vlogo shujšal za 13 kg in je z obvladano obsesivno pojavnostjo skušal narediti "vtis lačnega kojota"); generacija brez vsakršnih etičnih meril, ki s hvalevrednim ciljem "uspešnosti" (kakor so jih o neoliberalni ekonomiji brez pravil učili že starši) upravičuje kakršnakoli sredstva ter prosti trg brez zadržkov enači z bojiščem, na katerem pač zmaga najmočnejši. Tukaj se film pomakne na tretjo, kritično najpomenljivejšo raven: brutalni prerez brezčutne, neznosno odtujene družbe v (še vedno prevladujoči) zahodnjaški paradigmi, ki jo narekuje medijsko spodbujena gonja za gmotno koristjo in zaslužkom. Take razmere so pogubne za etiko sočutja pri sodobnikih, ki osamljeni in izolirani životarijo sredi gospodarske dekadence, kjer je človek človeku volk: iz pepela navidez sprejemljivih družbenih razmerij odraščajo rodovi, ki teh kriterijev enostavno nimajo več.

What if my problem wasn't that I don't understand people but that I don't like them? What if I was the kind of person who was obliged to hurt you for this? I mean physically. I think you'd have to believe afterward, if you could, that agreeing to participate and then backing out at the critical moment was a mistake. Because that's what I'm telling you, as clearly as I can.



Po tehnični in vizualni plati gre za navdušujoče estetiziran, tematsko brezčasen izdelek (nočne kalifornijske ceste so bile nazadnje tako dobro videti v Refnovi mojstrovini Drive), ki gledalca nikakor noče šokirati z nazornostjo ali s cenenim, pretiranim nasiljem — zaradi česar deluje srhljivo avtentično. Gilroyev scenarij je nič manj kot izjemen: skozi dialoge stvarno prikazanih, inteligentnih likov se kaže žalostna slika sodobne socialne in politične resničnosti ter razraščajoče se patologije družbe, ki je vse kriterije podredila zahtevam konsolidacije kapitala in pričakovanjem storilnostne etike. (Nekaj pripomb bi imel kvečjemu na nekoliko površen, pretirano naiven in politično korekten prikaz policijske preiskave brez pravega epiloga.) Oster pripovedni tempo že od uvodnega prizora z magnetično prezenco narašča proti dinamičnemu vrhuncu dramaturškega loka, ki je v zadnjih 30 minutah med najboljšimi, kar se jih spomnim med letošnjimi filmi. Najočitnejše pa je, v kakšni meri pripoved sloni na osrednjem protagonistu, ki nelagodno uravnoteženo uteleša izkrivljen odsev post-moderne izgubljenosti in hlastanje po senzacionalizmu v želji za obljubljenimi sanjami; podobnega prikaza verjetno nismo bili deležni od transgresivnega Ameriškega psiha (2000) po romanu Breta Eastona Ellisa. Odlični Jake Gyllenhaal (Donnie Darko, Brokeback Mountain, Jarhead, Zodiac, Prisoners, Enemy) v eni svojih najboljših predstav doslej je preprosto fantastičen in se povsem stopi s svojim likom; ne bi se čudil, ako bi mu performans prinesel (vsaj) vnovično oskarjevsko nominacijo.

11 komentarjev:

  1. No, tegale pa kar veselo čakam in ne bom nič bral, da se mi kaj nepotrebnega ne zasveti pred ogledom. Jake postaja vedno boljši, pri filmu Enemy me povsem sesuje. Poigravam se z mislijo, da si po dooolgem času spet ogledam Donnie Darko.

    OdgovoriIzbriši
  2. Pravzaprav nisem razkril nobenega spoilerja, vsaj mislim, zato ne bi smel pokvariti ogleda komurkoli, ki filma še ni videl. Me pa zato ful zanima mnenje vseh, ki (ko) si ga bodo ogledali, seveda predvsem tvoje in drugih blogerskih kolegov.

    OdgovoriIzbriši
  3. No, saj vem, da spoilerje vedno primerno označiš. Ampak o filmu res nočem vedeti prav nič pred ogledom :)

    OdgovoriIzbriši
  4. Jake je fantastičen. Se podpišem pod tale vtis, si zadel ključne zadeve. Tudi moj bo v kratkem na blogu. Sem se še malce bolj osredotočil na njegov performans.

    OdgovoriIzbriši
  5. Prav gotovo odličen film, ki deluje na vseh ravneh. Še posebej pohvala fotografiji in glavni zvezdi, ki je spet izstisnil zelo pohvalen performans. Eden izmed boljših filmov tekoče letine.

    OdgovoriIzbriši
  6. ...pa kako srhljivo Loujevi karierni "napotki" in mantre spominjajo tiste med mladimi gledalci, ki so v podobnem položaju kot on na začetku filma, na vse zanesenjaške nasvete, kot jih velikodušno ponujajo na zavodu za zasužnjevanje... Uf. In Brrrr.

    OdgovoriIzbriši
  7. Aja, Jake Gyllenhaal je pa po GORI BROKEBACK (+ soigralec, of course!!) in Donnieju Darku moj new favourite. Definitivno sledi ogled še več njegovih filmov. What a cool guy.

    OdgovoriIzbriši
  8. Pozdravljen, tudi mene je film navdušil (na sploh opažam, da imava podoben okus), pa sem spisal svojo prvo, sicer kratko, "kritiko". Bi hotel prebrat in malo pokomentirat?

    OdgovoriIzbriši
  9. Z veseljem, če mi poveš, kje. ツ

    OdgovoriIzbriši
  10. Poslano na filmoljub@yahoo.com, ker svojega portala (še) nimam :)

    OdgovoriIzbriši
  11. Prvič pogledal film in ga ocenim z 8, Zelo dobra dodelana zadeva. Kar globok film, igralec je psiho in super igra.

    OdgovoriIzbriši