16. mar. 2015

Big Hero 6 (2014)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●○○○○

Animiranka Veličastnih 6 je prvi projekt megakorporacije Disney po katerem izmed stripovskih motivov iz Marvelovega univerzuma — potem ko so pri Disneyju leta 2009 za štiri milijarde dolarjev kupili tvrdko Marvel Entertainment (in jo pravno preoblikovali v svojo partnersko družbo z omejeno odgovornostjo). Istoimensko grafično serijo sta zasnovala Steven T. Seagle in Duncan Rouleau pri ameriški agenciji Man of Action Studios (znani tudi po televizijskih risankah Ben 10 ter Generator Rex na programu Cartoon Network), pisec Scott Lobdell in risar Gus Vasquez pa sta jo za posebno edicijo Marvel Comics oblikovala v mangi podoben strip o skupini mladih japonskih superjunakov v bližnji prihodnosti. Disneyjeva animiranka (izpod scenarija Jordana Robertsa, Dana Gersona in Roberta L. Bairda ter režije Dona Halla in Chrisa Williamsa) se v resnici veliko manj zgleduje po svoji grafični predlogi Big Hero 6, kot daje to slutiti velikopotezna tržna kampanja. Razen tega, da nekaterih likov sploh niso uporabili (stripovska Silver Samurai ter Sunfire sta zaradi povezave s franšizo o možeh X namreč last studijev 20th Century Fox), so prvotno temačni in veliko ostrejši zgodbi namenili mehkejši značaj in politično korektno poanto, pripoved postavili v namišljeno velemesto San Fransokyo (tj. Francisco + Tokyo), člane naslovne šesterice pa so umaknili v etnično raznovrstno podporno ozadje ter izpostavili osrednja junaka, za tehnologijo nadarjenega 14-letnika Hira Hamado in njegovega napihljivega zdravstvenega robotka Baymaxa. (Stripovski Baymax je srboriti kovinski telesni stražar s sintetičnim umom Hirovega umrlega očeta in zmožnostjo preobrazbe v človekolikega orjaka ali mecha-zmajsko pošast.)

On a scale of 1 to 10, how would you rate your pain? —Zero. —It is alright to cry. Crying a natural response to pain. —I'm not crying. —I will scan you for injuries. —No, no, no, don't scan me. —Scan complete. You have sustained no injuries. However, your hormone and neurotransmitter levels indicate that you are experiencing mood swings, common in adolescence. Diagnosis: puberty.

Animiranka prinaša klišejsko, razmeroma premočrtno sporočilo o (ne)smiselnosti maščevanja, ki zlonamernežu ne povrne umrlih bližnjih in tudi ne popravi storjenih krivic, ter parabolo o pomenu razvoja tehnologije za dobrobit človeštva in ne za politično-finančni položaj posameznikov. (S čimer nenamerno ali celo samoironično okrcne pokojnega Steva Jobsa, večinskega lastnika Pixarjevih delnic ter s 7 odstotki daleč največjega posamičnega delničarja in člana upravnega odbora Disneyja). Me je animiranka navdušila tako kot še vedno aktualna Disneyjeva alegorična veleuspešnica Frozen (2013) ali podobna prispodoba o odraščanju, strpnosti in zorenju mladostniške integritete How To Train Your Dragon (2010) studijev DreamWorks ali navdihujoča metafora o preseganju spon umetne inteligence ter univerzalnih vezeh ljubezni WALL·E (2008) studijev Pixar? (Ki jih je leta 2006 za kolosalne 7,4 milijarde zelencev prav tako pogoltnil Disney.) Če sem odkrit: ne. Ali premore pretanjenost, sočutno prezenco in kompleksno, večplastno veličastje čudovitih stvaritev Hajaa Mijazakija? Ma niti slučajno. Visoke ocene in hvalnice vsesplošnega (v glavnem čezlužnega) cineastičnega občestva me ne prepričajo pretirano; animiranka me je mestoma celo pustila bolj hladnega, kot sem to pričakoval. Jasno, da gre za vizualno osupljivo kinetično doživetje (tudi v IMAX ter 3D različici) in tudi pomenljiva sporočilnost je gotovo na mestu; vendar je Veličastnih 6 predvsem živopisan kolaž nekaterih že znanih motivov in referenc, trendovsko globalistično umeščen v (skoraj)animejsko podobo, ki bo z nekoliko nekonvencionalno disneyjevsko naravo (Marvelov logotip se ne pojavi nikjer, dočim legendarnega Stana Leeja ugledamo kot kameo očeta enega od mladih likov) z akcijsko in komično komponentno tokrat navdušil najmlajše (najverjetneje predvsem dečke) v precej večji meri kot njihove starše. No, saj morda pa tudi s tem ni načelno nič narobe — vsaj, če odštejemo oportunistično srž, ki vse marketinške napore že usmerja v dobičkonosni merchandising, od računalniških iger in akcijskih figuric do skodelic ali majic z Baymaxovo podobo ter spin-off izpeljank v obliki TV serije in raznih stripovskih zvezkov. Tako to gre, veste. In seveda bo zadeva po vsej verjetnosti kmalu dobila tudi (najmanj eno) celovečerno nadaljevanje.

Ni komentarjev:

Objavite komentar