1. maj 2015

Good Kill (2014)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●○○○○

Novozelandski scenarist in režiser Andrew Niccol je filmsko kariero začel briljantno: v njegovem prvencu Gattaca (1997) se sicer nekoliko pozna njegova obrtniška neizkušenost, vendar je z ostrim družbenim komentarjem ustvaril sijajno distopično alegorijo o stremljenju človekovega duha k zvezdam. Enako velja še za njegovo medijsko satiro The Truman Show (1998), ki mu je prinesla oskarjevsko nominacijo (režijo je k sreči prepustil veteranu Petru Weiru), in tudi njegov orožarsko-politični triler Lord of War (2005) je izpadel solidno. A vselej ni imel tako srečne roke; ko je oportunistično presedlal na sci-fi projekte z oznako PG-13, se je njih kakovost opazno znižala. Akcijska preganjalščina In Time (2011) je še gledljiva in kratkočasna, dočim je njegova futuristična romanca The Host (2013), posneta po seriji romanov za adolescente avtorice Stephenie Meyer, nepopisno skrpucalo. Niccol je v svoje umotvore vtisnil določeno mero družbene kritike in pomenljiva sporočilnost jih vendarle povzdiguje nad povprečje hollywoodskega popkorna.



Major Tom Egan (Niccolov stalni glumač Ethan Hawke) je izkušeni ameriški vojni pilot, ki so mu po številnih uspešnih misijah v Afganistanu namenili delo pri posebnem projektu: napadih z novimi, tehnološko naprednimi brezpilotnimi droni. Daljinsko vodena letala upravljajo kar iz vojaškega oporišča v Las Vegasu, kot da bi šlo za računalniško igro: potrebuješ le satelitski posnetek tarče, digitalni merek na zaslonu, joystick s sprožilcem in natančen občutek za časovni zamik. Veteran Egan je pri tem odličen, vendar je vojaško udejstvovanje na njem pustilo visok davek: od družine in prijateljev povsem odtujeni častnik se čedalje bolj vdaja alkoholu in polašča se ga brezciljna otopelost. Ko poveljstvo nad oddelkom pilotov dronov prevzame CIA in jim naroča dvomljive uboje domnevno terorističnih skupin po vsem svetu, ki Eganu in njegovim sodelavcem niso videti ravno kot "grožnja državni varnosti", je vse skupaj še slabše; majorja močno načenja dvom o moralnosti in smiselnosti vojskovanja iz varnega, klimatiziranega zavetja kovinskega zabojnika, od koder pošilja smrtonosne izstrelke nad ljudi na drugem koncu sveta.

Niccolov projekt sproža rahlo mešane, a celostno pozitivne občutke. Po eni strani prikazuje arhetipske vojne motive osebnostne deziluzije in post-travmatskega sindroma, ki smo jih videli že tisočkrat — po drugi pa se loteva sodobnega in strašljivo aktualnega pojava: vojne na računalniškem zaslonu iz varne daljave. Egan dnevno pobije nekaj talibanskih skupin (in pri tem pogosto povzroči nekaj kolateralnih smrti med civilisti, celo otroki), po končani službi pa se odpelje k ženi in otrokom v predmestje, kjer peče hamburgerje na žaru. Sterilna izoliranost od krvavega dogajanja in spornost udejstvovanja, ki bolj kot na vojskovanje spominja na igro na PlayStationu, sta ga prikrajšala za razburjenje, adrenalinsko zasvojenost in človeški strah: tisto, kar ga je pravzaprav spodbujalo k učinkovitejšim dosežkom. Dvomi mlade vojakinje (Zoë Kravitz), ki se sprašuje o vzrokih za pojav terorizma, in strahotne krivice, ki jim je priča na svojem zaslonu, še podžigajo njegovo razočaranje nad politiko lastne administracije ter vojaško hierarhijo. Kariera ga je stala družine — a morda še ni prepozno in bi si lahko povrnil naklonjenost svojcev.



Niccol je posnel (še en) spodoben, substančen celovečerec. Čeprav brezizrazni Hawkov ksiht ne obljublja ravno shakespearskega igralskega presežka, večina likov je neizkoriščenih ter enodimenzionalnih (January Jones, Bruce Greenwood), razmeroma premočrtna zgodba pa se poslužuje nekaterih prepoznavnih, celo stereotipnih in pretirano stiliziranih prijemov (zaradi česar gre večkrat podvomiti o verodostojnosti prikazanega), je s kritično distanco — podobno kot istega leta posneti Monsters: Dark Continent — zarezal naravnost v srž globalistično sprenevedave čezlužniške načelnosti; torej tisto, kar je spodletelo senilnemu starčku Klincu Eastwoodu v njegovem tako opevanem Ostrostrelcu.

Ni komentarjev:

Objavite komentar