11. maj 2017

In a Valley of Violence (2016)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●○○○

Kdo je že Ti West? Komaj 36-letni scenarist in režiser, doma iz Wilmingtona v ameriški zvezni državi Delaware, avtor tako izvirnih in navdušujoče svežih žanrskih projektov kot The House of the Devil (2009) ter The Innkeepers (2011); znanec in občasni sodelavec prodornih novodobnih stanovskih kolegov v neodvisni filmografiji kot Adam Winegard (You're Next, The Guest, Blair Witch), ki nam v duhu stare šole vztrajno prinaša retrovizualne poslastice v obliki filmov, kakršne so snemali nekoč. Totalni car, če mene vprašate — vse tisto, kar smešno precenjeni Eli Roth (Cabin Fever, Hostel, Knock Knock) recimo ni in očitno tudi nikoli ne bo.



West se požvižga na pripovedne trende hollywoodskega tekočega traku, ki nam servira stereotipne, plehke in hitro hlapljive filmske šitburgerje; slednjih skorajda ni več mogoče ločiti med seboj, tako zelo formulaični so s svojimi možmi v pajkicah in neskončnim mešanjem filmskih univerzumov. Njegove zgodbe so preproste in za razvoj likov si vzamejo čas: kar precej. Delujejo počasne in premišljene, ne fascinirajo s ceneno nazornostjo ali butastim senzacionalizmom in ne odvračajo pozornosti z brezglavo dinamiko. Predstavljajo zdrav, polnovreden obrok v poblaznelem času hitre filmske prehrane, ki dela ljudi lene, debele in neumne.

Eden Westovih najljubših filmov je Eastwoodov revizionistični vestern Neoproščeno (1992), razen tega je velik ljubitelj tarantinovskih špagetnih poklonov, šundovskih uvodnih špic z mastnimi naslovi in samoreferenčnega humorja na meji absurda ali črne parodije. Vse to je vnesel v svojo prvo kavbojko, ki spremlja molčečega puščavnika Paula (Ethan Hawke) in njegovega zvestega psa na begu pred strahovi mučne preteklosti. Na poti proti Mehiki mora skozi zakotno prašnato mestece, da bi se okrepčal in umil; čeprav ne išče težav in noče zbujati pozornosti, ga lokalni objestneži, željni zabave in poniževanja, kar ne morejo pustiti pri miru. Zlasti nadležno vsiljivemu Gillyju (James Ransone) gre neznansko na živce tihi prišlek, ki ga ne prestrašita postavljanje in grožnje nadutega kavboja. Konflikt je neizogiben; še bolj potem, ko se izkaže, da je mlajša sestra topoumne Gillyjeve zaročenke in lastnica hotela Mary-Anne (Taissa Farmiga) naklonjena skrivnostnemu tujcu. Mestni šerif in kakor po naključju oče nasilnega napihnjenca (John Travolta) je edina razsodna in premišljena tamkajšnja oseba; frustriranega nastopača posvari pred nekdanjim vojakom in mu zabiča, naj prišleku pusti nadaljevati pot. Vendar se njegov sin ne bo sprijaznil s tem, da kdorkoli oporeka njegovi volji in avtoriteti: poskrbel bo, da bo Paul plačal za svojo predrznost. Težave se tako šele začnejo.



Klasična pripoved o maščevanju je premočrtna kavbojska parabola o zoperstavljanju nepravičnosti in povračilo za brezvestno znašanje nad (domnevno) šibkejšimi — vendar s prav posebnim tonom in nenehno spreminjajočim se, multižanrskim vzdušjem. Če je Stevena Zahlerja z grozljivim Bone Tomahawk (2015) zaneslo v sfero krvavih razteleševalk, potem se West z obešenjaškimi dialogi in malone alanfordovskimi liki (recimo ostareli varuh zakona z leseno nogo) dotika satirične črne komedije, ki sprevrača konvencije žanra, ne da bi zapadala v čisto parodijo. Še več: dramski vložki in ganljive interakcije (recimo odnos Paula in njegovega psa) skrbijo za sprotno čustveno angažiranost. Igra moških egov se sprevrže v mitološki spopad docela nepredvidljivih figur, samih antijunakov in samozavedajočih se likov, ki ubirajo sicer utečene dramaturške tirnice, a brez patetičnosti in površinsko enodimenzionalne karakterizacije. Občasno delujejo čudaško, zatikajoče se nelogično in stripovsko pretirano, vendar so vselej zanimivi, duhoviti in kinematični. Dodajmo še pristno scenografijo in spretno fotografijo (Eric Robbins) ter spevno glasbeno podlago (Jeff Grace), pa dobimo še en nepretenciozen, nizkoprofiliran in nekonvencionalen unikat; Ti West je vsekakor uspel tam, kjer je Antoine Fuqua s svojim rimejkom The Magnificent Seven (2016) patetično zagrizel v prah.

1 komentar:

  1. Ne vem, kako sem tole spregledal, sploh glede na zasedbo. Moram hitro pogledati. :)

    OdgovoriIzbriši