8. maj 2017

The Ticket (2016)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●○○○○

Mož iskreno moli k bogu, naj mu uresniči željo po glavnem dobitku na loteriji: to počne dan za dnem, vse svoje življenje. Usmili se ga angel, ki to opazuje, in nebeško bitje naposled vpraša svojega šefa: "Gospod, ali mu ne bi uresničili želje? Človek vendar vztrajno moli, njegova vera je neskončna." Bog v zadregi odgovori angelu: "Saj bi mu ustregel, ampak možakar niti srečke ni kupil."

Priljubljeno versko anekdoto rad pripoveduje James (Dan Stevens), slepi uslužbenec telefonskega oddelka v nepremičninskem podjetju, ki za majhno ceno odkupuje in preprodaja stavbna zemljišča ljudi na robu revščine, ki si ne morejo več privoščiti hiše. James je že kot otrok oslepel zaradi možganskega tumorja, ki sicer ni maligne sorte, vendar ga je obsodil na življenje v temi — do nekega dne, ko se mu kot po čudežu začne vračati vid. James se vnovič rodi, kot največji srečnež na svetu, kot če bi zadel glavni dobitek. Na novo situacijo se nepričakovano hitro navadi; prvič vidi svojo ženo Sam (Malin Åkerman) in najstniškega sina Jonaha (Skylar Gaertner) ter slepega sodelavca in najboljšega prijatelja Boba (Oliver Platt). A hitro sprevidi tudi druge reči: dotlej samo bežni glas ene izmed sodelavk z marketinškega oddelka pripada osupljivi lepotici (Kerry Bishé), njegovi šefi so v resnici nesposobni povzpetniki, ki nimajo prave vizije o poslovnem napredku (medtem ko ima sam nekaj prelomnih idej glede statusa in dodatnih dejavnosti podjetja), pregrešnih skušnjav poln svet ima postavnemu svetlolascu ponuditi veliko več užitkov in lepote, kot si je bil drznil upati, ko je bil še slep — in njegova žena je navsezadnje z njim verjetno le zato, ker se ji je smilil (in je želela imeti nadzor). James ima dovolj bednega pomilovanja in drugih omejitev: od zdaj bo zajemal življenje z veliko žlico in izkoristil vse svoje potenciale (četudi na račun odnosov s svojci in vsemi, ki cenijo njegovo integriteto). Saj je vendar prav v tem smisel čudeža, ki ga je bil deležen — ali pač?

Neodvisni režiser in (skupaj s scenaristko Sharon Mashihi) avtor zgodbe Ido Fluk prinaša duhovno parabolo o pomenu vere in človeške morale nasproti materialnim dobrinam ter posvetnim užitkom. V vizualno bogati, skorajda umetniški, nekako evropejski maniri razvija zgodbo o novopridobljenem čutu, ki jo podpirajo zanesljive, sijajno nizkoprofilne igralske predstave (odlični Stevens je seveda britanski glumač) ter kompetentna obrtniška spretnost. Težava je le premočrtna dramaturgija in preveč linearna pripoved, ki zato deluje predvidljivo, mestoma suhoparno in celo dolgočasno, v epilogu pa dokončno zmanjka substance (protagonist ostane v brezbožni temi). Fluk jo sicer suvereno pelje mimo klišejskih čeri stereotipne moralke o tem, kako gmotne dobrine zapeljejo in pokvarijo človeka (ki je bil srečnejši in bolj ljubljen takrat, ko je bil še slep), vendar je žal tudi ne zmore usmeriti v globlje, pomenljivejše ali vsaj simbolično religiozno obarvane vode. Zato povečini ostaja na gladini: človek pridobi vid, postane pohlepen in skuša nadoknaditi vse, kar je v prejšnjem življenju pogrešal, pri tem prestopi etično črto in zapravi ljubezen najbližjih — nakar mu je kot za kazen spet odvzet božji dar, ki ga je bil nenadejano deležen. Vidite, arhetipskih zgodb o Ikarjevem vzponu in padcu je navsezadnje kar nekaj: od medicinskega čudeža Awakenings (1990) z Robertom De Nirom in Robinom Williamsom do glasbene drame Shine (1996) ali še starejše klasike Charly (1968) s slavnim Cliffom Robertsonom. Vse so si podobne v sporočilu: človekove preizkušnje in trpljenje imajo določen namen (ki ga moramo sprevideti) in nazadnje se stvari povrnejo v naravno stanje. Preizkušnja vere (ki naj ne bi imela obetov o nagradi ter bila sama sebi namen) in odvzet blagoslov ali usojenost neprivilegiranega življenja, s katerim človek naivno kompenzira plehke in minljive gmotne razmere? Naj bo torej bogu podložen, ubogljiv in ponižen pred zveličanjem, le tako bo namreč zadovoljen s tistim, kar ima? Vse te domneve so prepuščene špekulaciji, film namreč na ta vprašanja ne odgovarja.

Ni komentarjev:

Objavite komentar