12. jan. 2018

The Invitation (2015)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●○○○

Na ameriško indie režiserko Karyn Kusama (oče je Japonec) sem prvič naletel pri njenem drugem celovečercu, stripovski sci-fi akcijadi Æon Flux (2005) s prelestno Charlize Theron v naslovni vlogi. V ospredje svojih zgodb tudi sicer praviloma postavlja ženske like, denimo v srhljivi črni komediji Jennifer's Body (2009) ali v strašljivem zadnjem segmentu Her Only Living Son, eni od štirih zgodb žanrskega omnibusa XX (2017) izpod prstov štirih različnih režiserk. Še pred tem je posnela tukaj priobčeni neodvisni triler, finančno podprt s strani nizkoproračunskemu žanru naklonjenega podjetja XYZ Films (Out of the Dark, Tusk, Stung, ARQ, Under the Shadow, Headshot, XX, The Void) in producentske tvrdke Gamechanger Films, specializirane za neodvisne filme, ki jih režirajo predstavnice nežnejšega spola. Četudi v zgodbo po scenariju Phila Haya in Matta Manfredija spet postavi žensko v pomembno osrednjo vlogo (igralka in pevka Tammy Blanchard), glavni lik pripade Loganu Marshallu-Greenu (Devil, Prometheus, Cold Comes the Night), ki se odreže nenavadno prepričljivo in nadvse simpatetično.



Introvertirani in odmaknjeni dolgolasec Will se z novim dekletom Kiro udeleži večernega snidenja s starimi prijatelji v razkošni vili svoje nekdanje žene Eden, s katero sta se po nesrečni smrti edinega sina razšla že pred mnogimi leti. Tudi ona je na žalovalnih seansah skupine za samopomoč na oddihu v Mehiki spoznala novega partnerja in kaže, da si je več kot opomogla od paralizirajoče žalosti in nekdanjih samomorilskih vzgibov: oba s sila razsvetljenim, razumevajočim novim soprogom Davidom kar žarita od new-agevske izpolnjenosti, notranjega zadovoljstva in dušnega miru. Menda po zaslugi guruja terapevtske skupnosti (in ne kulta, kakor jima očita Will), ki je znal ljudem vcepiti optimizem, voljo do življenja in zmožnost odpuščanja. Medtem ko znanci in vrstniki, ki se prav tako prvič vidijo po družinski tragediji nekdanjih zakoncev, ob degustaciji pregrešno dragih vin čakajo na večnega zamudnika in fanta ene izmed povabljenk, se Willa vse bolj polašča nemir, preganjavica, potlačeni bes in nejasen občutek, da je z idealno podobo prijaznih gostiteljev nekaj hudo narobe. Tesnobo pripisuje svoji depresiji in čustvenemu bremenu ob vnovičnem srečanju z Eden, ki mu vzbudi boleče spomine; ob tem mu ne da miru tudi vloga edinih neznancev med njimi, srhljivo obvladanega Pruitta (John Carroll Lynch) in privlačne blondinke Sadie, dobrih prijateljev Davida in Eden iz tiste terapevtske skupine. Ko njegova sumničavost in nelagodje dosežeta vrhunec v jeznem izbruhu za mizo, se naposled prikaže pogrešani Choi (ki je bil samo službeno zadržan) in videti je, da je zgolj Will žrtev lastne čustvene labilnosti in preteklih travm — a potem se v nenadnem, grozljivo nasilnem in krvavem preobratu izkaže, da so njegove bojazni in nezaupljivost še kako upravičeni.



V posrečeno večplastnem projektu režiserka suvereno stopnjuje opresivnost in s stilizirano estetiko sodobnega domovanja ustvarja kot nož ostro tenzijo med protagonisti (s pridihom nizkocenovnih psihotrilerjev iz osemdesetih); gledalec se skupaj z osrednjim likom ves čas sprašuje, kaj imajo v resnici za bregom in ali so stvari res tako enostranske, kot so videti. Žanrski motiv "peklenske večerje" (ali bizarnega obeda) z odštevanjem življenj je sicer pogost in tvori skorajda podzvrst (House on Haunted Hill, The Texas Chain Saw Massacre, Clue, The Last Supper, Would Your Rather), vendar je preizkušeni recept dobro uravnotežen in deluje v korist pripovedi. Čeprav nekateri liki ostanejo karakterno nepopolni (s tem pa je tudi poistovetljivost okrnjena), sta v prepričljivih glumaških nastopih njihova interakcija in vzajemnost nevsiljivo otipljivi; celostno pa ima kinematografski vzorec, kako s skromnimi viri in statično mizansceno doseči velik učinek, več kot spodoben izkupiček. Dramaturgija navdušujoče počasi tli do (za spoznanje prenaglo udejanjenega) razpleta, ki z morastim, nihilističnim epilogom prinaša zaokroženo doživetje in zadoščenje za ljubitelje žanra.

Ni komentarjev:

Objavite komentar