7. jun. 2019

Into the Wild (2007)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●●○○

There is a pleasure in the pathless woods,
There is a rapture on the lonely shore,
There is society, where none intrudes,
By the deep Sea, and music in its roar:
I love not Man the less, but Nature more.

—Lord Byron, Romanje grofiča Harolda

Glumaški zvezdnik Sean Penn (Dead Man Walking, The Game, Mystic River, Milk) zadnje čase ostaja bolj v ozadju; kot režiser se je doslej podpisal pod vsega pet celovečercev in zadnji med njimi, The Last Face (2016), je doživel nadvse ušiv sprejem med kritiško srenjo ter gledalstvom. Zato pa sta mu sijajno uspela prejšnja dva: kriminalni psihotriler The Pledge (2001) o upokojenem detektivu in njegovem neomajnem iskanju storilca, še bolj pa pustolovska drama, posneta po istoimenski knjigi V divjini ameriškega pisatelja Jona Krakauerja iz leta 1996 (s slovenskim prevodom Neve Stojko je pri založbi V.B.Z. v zbirki Tridvaena izšla leta 2008), naknadno prirejena po njegovem članku "Death of an Innocent", ki ga je tri leta prej objavil v reviji Outside. Resnična zgodba o ameriškem potepuhu Christopherju McCandlessu, ki se je odrekel udobju in varnosti življenja izobraženega srednjega sloja ter se sam odpravil v veliko brezmejnost Aljaske, je sijajno dramatizirana — Penn je tudi scenarist in producent — ter vizualno navdihujoča pesniška elegija o življenju in vsem, kar je v njem kaj vrednega. Film je bil deležen dveh oskarjevskih nominacij, zlatega globusa (in nominacije zanj), številnih nagrad igralskega ceha in mnogih drugih odličij. Poslej velja za enega boljših umotvorov preživetvenega podžanra (Cast Away, The Road, All Is Lost, Captain Phillips, The Revenant, Arctic) in enega sijajnejših primerkov ameriške kinematografije.



Z naturalističnim transcendentalizmom Emersona (Narava) in Thoreauja (Walden) ter pustolovskimi romani Jacka Londona (Klic divjine) navdihnjeni mladi diplomant iz uspešne družine Chris McCandless (Emile Hirsch) torej vse svoje prihranke podari dobrodelni organizaciji, pusti za seboj stari in pokvarjeni Datsun ter se peš odpravi v neznano, da bi ušel paradigmi materializma, zlonamernosti ljudi in nikoli razrešenim družinskim travmam (Marcia Gay Harden, William Hurt, Jena Malone). Na neverjetni poti srečuje sebi podobne idealiste, ki kot hipiji brez utesnjujočih državljanskih načel prosto vandrajo po deželi (Catherine Keener, Brian H. Dierker, Kristen Stewart), ter neobremenjene lokalne posebneže (Vince Vaughn) in trmaste stare sanjače (Hal Holbrook), ki skušajo doumeti, kaj v samoto žene dobrosrčnega in šolanega mladeniča, pred katerim je vendar še vse življenje. Vseh, ki jih spozna, se dotakne njegova iskrena in svobodomiselna narava človeka neomadeževanih načel; njemu samemu pa je ta neomajnost nazadnje v pogubo, saj se v surovo divjino odpravi nepremišljeno in naivno, s pretiranim tveganjem skorajda samouničevalno. Christopher 'Alexander Supertramp' McCandless bo postal mit in sodobna legenda, na čigar poslednje počivališče — zapuščeni in zarjaveli avtobus mestnega prometa Fairbanksa št. 142 sredi ničesar — še danes romajo popotniki z vsega sveta, iščoč duhovno razsvetljenje in občutek neskončnosti, ki ga prinaša resnična svoboda.

Penn v sodelovanju s kinematografom Ericom Gautierjem (The Motorcycle Diaries) ujame tako veličastnost kot tudi krutost divjine. Bohotno kinematografijo, ki zajame divjo Aljasko v vsej njeni slavi, krasi glasbena spremljava kitarista in pevca skupine Pearl Jam, Eddieja Vedderja. Tokrat se je preizkusil v »folk rock« zvrsti, za glavno temo »Guaranteed« pa je prejel zlati globus. Nedvomno soundtrack, ki ne sme manjkati v vaši zbirki. Into the Wild je osupljivo umetniško delo, narejeno z ljubeznijo režiserja Sean Penna. To je bila zgodba, ki je enostavno morala biti povedana. —Gal Jerman, Deseta umetnost
»In coming to Alaska, McCandless yearned to wander uncharted country, to find a blank spot on the map. In 1992, however, there were no more blank spots on the map. Not in Alaska, not anywhere. But Chris, with his idiosyncratic logic, came up with an elegant solution to this dilemma: he simply got rid of the map. In his own mind, if nowhere else, 'terra' would thereby remain 'incognita'.« —Jon Krakauer, Into the Wild

Je romantizirana podoba o prvinski in "čisti" človekovi naravi, ki se lahko uresniči skozi njegovo samozadostnost in eksistenčni minimalizem (tj. ločenost od "izprijene" družbe), zgodovinsko in civilizacijsko upravičena? (Vojni veteran s post-travmatskim sindromom v odlični drami Leave no Trace režiserke Debre Granik živi v gozdu zato, ker ne prenese več množice in družbenih pravil.) Penna k sreči ne zamika, da bi nedvoumno odgovarjal na tovrstne dileme (četudi njegov junak ugotovi, da je prava sreča v deljenju z drugimi ljudmi), in tudi roman je tozadevno nepristranski. Chris McCandless se v enaki meri kaže kot odkrit iskalec samopotrditve, častilec neokrnjenosti narave in zenovskega okušanja življenja "tukaj in zdaj" ter nedoumljivi mladi čudak sila nespametnih odločitev. (Pot nazaj mu je preprečila hudourniško narasla ledeniška reka Teklanika; če bi imel podrobnejši zemljevid, bi videl, da je bila v resnici čeznjo napeljana ročna žičnica le kilometer stran od tam, kjer jo je zaman skušal prečkati.) Vendar je njegova največja vrednost drugje: v prispodobi o veličini in vztrajnosti človekovega duha, ki je vendarle sposoben presegati vsiljene moralne imperative in psihosocialne spone t.i. razvite družbe; četudi se slepi idealizem včasih zaroti proti njemu (glej tudi dramo Hunger Steva McQueena) in mu kruta usoda ironično pokaže hrbet.

3 komentarji:

  1. Huh, odličen film in čustveno kar zahteven.
    Sicer mu nočem delati krivice, ker je res dober, vendar mi je sam film zasenčil soundtrack Edia...praktično si dnevno zavrtim vsaj kak komad

    OdgovoriIzbriši
  2. Se strinjam, glasbena podlaga je izjemna, na ta račun je pri meni dobil piko več. Film kot celota deluje in je preprosto lep. :)

    OdgovoriIzbriši
  3. Eden redkih filjmskih izdelkov, ki me je navdušil, medtem ko me je knjiga s kronološkim naštevanjem dejstev pustila povsem hladnega.

    OdgovoriIzbriši