22. jul. 2019

Todo sobre mi madre (1999)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●●○○

Pedro Almodóvar, verjetno najslavnejši sodobni španski filmski ustvarjalec, je imel v številčni družini na revnem podeželju osrednje Španije težavno otroštvo, najbolj zaznamovano s pomanjkanjem in trdim delom. Starši so želeli, da bi postal duhovnik, vendar se je potem odločil drugače. Mladostne fantazije, morda tudi že s slutnjo lastne istospolne usmerjenosti, je kompenziral z ljubeznijo do sedme umetnosti, v katero je vnašal eksistencialne in transgresivne motive dvoumnosti spolne identitete, homoseksualnosti in kulture travestitov; predvsem pa neznansko zanimive, eksotične in ekscentrične like, večje od življenja samega, ki se s humorjem in človečnostjo zoperstavljajo krivici, predsodkom in življenjskim tragedijam. Svet ga je spoznal s črno komedijo Ženske na robu živčnega zloma (1988), ki je prejela kar pet španskih odličij goya in oskarjevsko nominacijo za najboljši tujejezični film. Pozneje nas je zaporedoma navduševal še z zgodbami Zveži me! (1989), Visoke pete (1991), Kika (1993), Cvet moje skrivnosti (1995), Meseno poželenje (1997) in tako naprej. Iz njegovih filmov so izšli trije najslavnejši španski glumači v Hollywoodu, torej Antonio Banderas, Javier Bardem in Penélope Cruz; dočim so njegove igralske muze Marisa Paredes, Rossy de Palma in Victoria Abril požele slavo v domovini.

Po mnogih nominacijah in nagradah je prvega oskarja dobil za dramo Vse o moji materi, ki se z dilemami donacije organov in transseksualnosti tematsko navezuje na La flor de mi secreto (1995), prav tako z Mariso Paredes. Almodóvar je z namigi na kultno dramo Vse o Evi (1950) film posvetil slavnim "igralkam, ki so upodobile igralke" (Bette Davis, Gena Rowlands in Romy Schneider), predvsem pa svoji materi Francisci Caballero, ki je umrla tistega leta.

Mati samohranilka Manuela (Cecilia Roth) se po smrti edinca Estebana (Eloy Azorín), ki izgubi življenje v prometni nesreči, vrne v rodno Barcelono. Njegovemu očetu, transvestitu Loli (Toni Cantó), bi po vseh letih rada končno zaupala dolgo zamolčano skrivnost, ki bo znova odprla še nezaceljene rane. Ob prihodu sreča še svobodomiselnega prijatelja iz mladosti Agrada (Antonia San Juan), ki si je medtem dal spremeniti spol in dela kot prostitut(ka). Tam spozna tudi mlado redovnico Roso (Penélope Cruz), ki bi rada šla opravljat socialno delo v Salvador, vendar ob novici o nosečnosti izve tudi to, da je sama okužena z virusom HIV. Manuela postane osebna asistentka in zaupnica gledališke igralke z umetniškim imenom Huma Rojo (Marisa Paredes), ki jo je oboževal njen umrli sin (po predstavi Tramvaj poželenja je zaman skušal dobiti avtogram in tistega deževnega večera, ironično, postal žrtev nesreče). Vrtiljak novih odnosov in medosebnih razmerij pahne Manuelo na nepričakovano pot duhovnega celjenja, kjer bo nazadnje deležena svojevrstnega zadoščenja in moralne materinske odrešitve.

Almodóvarjev kalejdoskop živopisanih likov je neprekosljiv (španska igralka Antonia San Juan je odlična), ko se trenutki osebne tragedije in žalosti vselej optimistično mešajo z navdihujočimi, ganljivimi življenjskimi nauki o tem, da nikoli ne smemo obupati nad ničemer, predvsem nad samim sabo; vesolje je vsakomur namenilo posebno usodo, le prepustiti se ji moramo. Značilno Almodóvarjev nazor daje filmu pristen pečat spodbudne pripovedi o sprejemanju drugačnosti in bogastvu človeške raznolikosti. Leta 2007 je kritiško in finančno uspešni All About My Mother kot prvi njegov doživel tudi odrsko priredbo v londonskem gledališču Old Vic Theatre, z nekoliko prirejenim scenarijem Samuela Adamsona. Almodóvar si je premiero ogledal v družbi stare prijateljice Penelope Cruz in menda sta bila oba s predstavo nadvse zadovoljna.

Ni komentarjev:

Objavite komentar